23948sdkhjf
Del siden
Sponsored content

Varmeelementet som fikk Gastromat tilbake i hyllene

Da Gastromat-maskinen havarerte, forsvant Norges favorittkrydder fra butikkhyllene og utløste en storm av reaksjoner i sosiale medier. Det ble raskt tydelig at noe måtte gjøres, og redningen kom i form av varmeelementer fra Norske Backer i Moss. Ifølge Gastromat-sjef Rune Høydahl, som reflekterer over det dramatiske året 2019, er maskinen like avhengig av omsorg som krydderet er av sine trofaste tilhengere.

Da produksjonsmaskinen på den lille Gastromat-fabrikken i Vestfold stoppet opp, forsvant Norges favorittkrydder fra butikkhyllene i hele ti måneder. Før dette var den grønne krydderboksen med den matglade munken et anonymt, men elsket innslag i mange hjem. Mange brukte Gastromat uten å tenke over det – inntil de ikke lenger kunne få tak i det.

Etter maskinhavariet i 2019 ble butikkene raskt tømt for Gastromat, og desperasjonen spredte seg blant de trofaste kundene. I sosiale medier ble det ramaskrik, og noen var villige til å betale tusenvis av kroner for de siste boksene. Produksjonen sto stille, og løsningen virket fjern, helt til Norske Backer i Moss trådte til. Roger Hammoda, salgsingeniør hos Norske Backer, fikk vite at maskinen var brent, og at fabrikken ikke visste hvor de skulle få tak i nye varmeelementer. Hammoda kontaktet et søsterselskap i USA som kunne levere de skreddersydde elementene, som ble avgjørende for å få produksjonen i gang igjen.

Gastromat-maskinen spiller en nøkkelrolle i produksjonen, spesielt med tanke på tørkeprosessen. Lokale råvarer som purre og hvitløk moses og tørkes før de blandes med salt, glutamat, gjærekstrakt og matfett. Varmeelementene fra Norske Backer tåler den høye fuktigheten som oppstår under tørkeprosessen i maskinen, noe som er avgjørende for å lage det tørre krydderet.

Roger Hammoda, som aldri sier nei til en utfordring før han har utforsket mulighetene, har siden solgt flere slike varmeelementer til Gastromat, men nå fra en europeisk fabrikk. Gastromat vurderer også å bygge ut produksjonen, og Hammoda er klar for å levere nye elementer når den tid kommer.

Selv om 2019 var et katastrofeår for Gastromat, har det i ettertid vist seg å være en velsignelse i forkledning. Mediekjøret som fulgte, spesielt fra TV 2, skapte massiv oppmerksomhet rundt produktet. Det resulterte i at salget har mer enn doblet seg sammenlignet med tiden før maskinhavariet. Rune Høydahl, som tok over som daglig leder etter kriseåret, har oppdaget at Gastromat ikke bare er populært blant eldre damer, men også blant unge som bruker det på alt fra ostesmørbrød til middag.

Gastromat er tilbake for fullt, takket være samarbeidet med Norske Backer, og har befestet sin plass som en uunnværlig del av det norske kjøkkenet.

Les hele saken her

Norske Backer AS
Jostein Svendheims veg 8/10
2212 Kongsvinger
Kongsvinger
Norge
Org. nr.: NO919799064

Kontaktperson

Stian Gundersen
Salgs- og markedssjef
+47 95887069 sg@norskebacker.no

Send til en kollega

0.047