23948sdkhjf

Rekordår for Rottefella andre året på rad

Rottefella gjør det bra, selv om det er utfordrende tider. Truger av plast til Forsvaret bidrar til et godt resultat i 2022, selv om markedet i Russland naturligvis har sviktet.

NYTT REKORDÅR: Rottefella hadde et rekordår i 2021, men tallene for 2022 er faktisk enda litt bedre. Se regnskapstall nederst i artikkelen.

Torstein Ljosland Myklebostad er adm. dir. i Rottefella. Han forteller til Plastforum at 2022 ble et bra år for Rottefella, med en omsetning på rett over 185 millioner kroner og et driftsresultat på overkant 20 millioner kroner.

Truger til Forsvaret

– Et viktig bidrag til dette var et stort truge-prosjekt for Forsvaret, sier Myklebostad.

Han forteller videre at Rottefella har stått for utviklingen av trugen, i samarbeid med forsvaret, og produksjonen.

– Vi leverte 20.000 norsk-produserte truger til Forsvaret i fjor. Trugene er laget i plast som kan resirkuleres. De er robuste, lette og fleksible, sier Myklebostad.

Foto: Forsvarsmateriell.

Tapt marked i Russland

Russland er det største skimarkedet ved siden av Norge i verden. Da Russland ble rammet av sanksjoner, forsvant denne delen av markedet i sin helhet. Rottefella klarte likevel å løse problemet med tapte markedsandeler.

– Russland er et stort marked i volum, men i omsetning har det normalt stått for 7-8 prosent av Rottefella sin omsetning. Vi lyktes i 2022 å utnytte den frie kapasiteten til andre ting, sier Myklebostad.

Om råvaretilgangen i forhold til krigen i Ukraina, innrømmer Myklebostad at det er utfordrende, samtidig som gode avtaler har sikret Rottefella.

– Vi har gjennom en fantastisk sourcing avdeling og tett samarbeid med våre underleverandører sikret kontinuerlig tilgang på råvarer. Prisøkninger har naturligvis også for oss vært en utfordring i kjølvannet av pandemien og krig Ukraina, sier Myklebostad.

Fjoråret viste også en positiv utvikling for andre produkter i Rottefellas portefølje. Myklebostad forteller at det innovative Xplore bindingssystemet, som gir en enda bedre fjellski-opplevelse, har fått god mottakelse i markedet. Totalt 6 skoprodusenter er nå med på prosjektet. Alfa, Alpina, Fischer, Rossignol, Madshus og Lundhags.

– Vi ser samtidig et økende press på marginene våre. Økt konkurranse på Move-systemet fra Atomic og Salomon sammen med kostnadsøkninger ga utfordringer for fortjenesten, sier Myklebostad.

I løpet av Juni forventer Rottefella en avgjørelse fra lagmannsretten i ankesaken vedrørende patentrettighetene på Move, der Rottefella vant i tingretten.

Tror 2023 blir utfordrende

– 2023 blir etter alt å dømme et utfordrende år, slik det også ser ut til for store deler av sportsbransjen. Samtidig har vi hatt en vintersesong med mye snø i store deler av landet og fantastisk skiføre de fleste steder, sier Myklebostad.

– Skiftende konjunkturer og uforutsigbare vintersesonger har vi opplevd mange ganger i vår snart 100 år gamle historie. Det viktigste vi i Rottefella kan gjøre, er det vi alltid har gjort: Å hele tiden utvikle nye produkter, som truge-prosjektet og Xplore systemet er gode eksempler på, sier Myklebostad.

Kilde: Intervju med Plastforum.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078