23948sdkhjf

Nye renovasjonsbiler med separate kammer for plast og papir

Et eget kammer for papir til høyre og et eget kammer for plastsekker til venstre skal gjøre sorteringen enklere. Det kan kjøres én tur istedenfor to. Det har for så vidt også vært praktisert tidligere, selv uten to separate kammer.

KRAV OM UTSORTERINGSGRAD: Med de nye EU-kravene som kom 1. januar i år, skal det nå bli en bedre utsorteringsgrad i renovasjonen i Norge.

Mange kommuner er allerede godt i gang med dette.

Hans Amund Sveine i NGR (Nord-Gudbrandsdal Renovasjonsselskap) er formann for renovatører Sel, Dovre og Lesja. Han forteller til Plastforum hvordan dette vil fungere for dem. Midt i juni var han på Scania Lillehammer for å bestille fire nye renovasjonsbiler.

– Disse vil ha to separate kammer og vi slipper derfor kostnad med sortering i etterkant. Det er noe leveringstid, men vi håper å være i gang med nye ruter og helt nytt opplegg, matavfall også, om cirka 1,5 til 2 år, forteller Sveine.

Prøveordning med suksess

I januar 2021 la Nord-Gudbrandsdal Renovasjonsselskap om henterutiner for plast- og papiravfall fra husholdninger i Sel.

Prøveordningen gikk ut på at plast og papir ble hentet på samme rute. Plastsekker hives oppi den samme bilen som samler inn papp og papir. Hensikten har vært å spare kostnader for NGR og utgifter for innbyggerne ved å spare kjøring.

 

Måtte knyte plastsekkene skikkelig

– Dette har gått veldig bra. Vi måtte bare passe på å ikke kaste oppi for mye av gangen før vi kjørte oppsamlinga, sier Sveine.

Plastsekkene som brukes er perforert, slik at de skal tåle å bli presset sammen i komprimatoren uten å sprekke, sier Sveine.

For at dette opplegget skal gå så greit som mulig, var det viktig at alle husket å knyte sekken med plast skikkelig. Da ble sekkene i stor grad hele fram til sortering, og sorteringsarbeidet blir lettere og rimeligere.

Fordelene større enn ulempene

Samkjøring av plast og papir krever sortering i etterkant, og det drar kostnadene opp. Totalt ble det likevel en innsparing.

Alt har til nå blitt kjørt til Trondheim der det i stor grad er manuell sortering, delvis gravemaskiner og delvis håndkraft. Etter den manuelle sorteringen, blir det i en automatisk prosess plukket ut plast som har sluppet gjennom.

Hensikten med ordningen er å redusere behovet for transport.

Benytter et godt tidspunkt til oppgradering

– Vi har fem biler i drift i hele NGR. Disse er 5 år nå og skulle egentlig ha vært bytta ut allerede på grunn av alder og kilometer. Alle bilene har bare ett kammer, sier Sveine.

Han forteller at det nå er høyere krav til sortering og gjenvinning og at de derfor trenger biler med to kammer. Med de nye bilene vil NGR fortsette å kjøre plast og papir på én og samme rute.

– Vi kommer til å spare inn en del kjøring og renovatørene vil få en bedre hverdag med litt kortere dager, sier Sveine.

Sveine legger til at økonomien i denne typen gjenvinning er litt dårligere nå enn da ordninga starta. NGR må betale mer for sortering og får dårligere betalt for varene.

– Men vi skal uansett ikke tilbake til den gamle ordningen med separate hentedager, sier Sveine.

9 kg plast i året per innbygger

Det samles inn i snitt 9 kg plast per innbygger per år. Det er litt over landsgjennomsnittet.

Tilbud om kildesortering av husholdningsplast ble innført 1. mars 2018 for alle de seks kommunene i Nord-Gudbrandsdal.

Det leveres to storcontainere med plast og papir i måneden fra Sel kommune.

Kilde: Intervju med Plastforum.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063