23948sdkhjf

Rockwool øker gjenvinnbarhet ved overgang til transparent folie

Ved å gå fra den tradisjonelle heltrykte rødhvite plastfolien til nesten full transparent folie, tilrettelegger Rockwool for at enda mer av leveransen fra isolasjonsgiganten kan havne i et sirkulært løp. Gjenvinnbarheten til plastfolien øker med 85 prosent.

Rockwool sin rødhvite folie har tidligere vært et velkjent syn på mange byggeplasser rundt om i Norge. Produkter fra fabrikkene i Norge og Danmark som har forsynt Norden har tradisjonelt vært innpakket med denne folien, men fra og med årsskiftet ble alle produkter fra fabrikken i Moss og Trondheim innpakket med transparent folie, og de danske fabrikkene går over til denne folien til høsten. Innen høsten er omme vil alle produkter bestå av transparent folie.

Plastfolien var fra tidligere med tilnærmet 100 prosent trykk, og den nye folien vil bestå av omtrent 10 prosent trykk. Hensikten er å minske mengden fargetrykk og på den måten øke muligheten for å gjenvinne plastfolien til produkter med bredere anvendelsesområder enn tidligere. Rockwool oppnår nå RecuClass-klassifisering B* som betyr at folien er kategorisert som 85 prosent gjenvinnbar.

- Muligheten for økt gjenvinnbarhet av plastfolien får ikke gå på kompromiss av de krav som plastfolien må oppfylle. Vi må kunne sikre at produktene når kundene uskadd, og at de kan holdes beskyttet på byggeplassen, sier Christian Kofod, Sustainability Manager i Rockwool Nordics.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047