23948sdkhjf

Vi kjøper fire ganger så mange plastposer som svenskene

Poseprisen gikk opp i mai, men det førte ikke til den endringen mange håpet på, ifølge en artikkel på NRK.

Hittil har flere prisøkninger på plastposer fått oss til å kjøpe færre poser i butikkene. Da poseprisen økte i mai håpet Handelens Miljøfond at det skulle føre til ytterligere nedgang i bruken. Men plastposebruken har bare sunket med 6,5 prosent siden mai.

– Den nedgangen er for liten, men det er for tidlig å konkludere, da det er kort tid siden forrige prisøkning. Samlet sett er det likevel en betydelig reduksjon av plastposer, sier Gunstein Instefjord, fagdirektør Handel i Forbrukerrådet til NRK.

– Sammenlignet med juni i fjor er reduksjonen hele 46 prosent. Dette viser at mange nordmenn har vært flinke til å endre vanene sine, men vi er nødt til å komme enda lenger ned enn det vi har kommet nå, sier Cecilie Lind, daglig leder i Handelens Miljøfond til NRK.

Første mai økte prisen på plastposer i butikkene med én krone og har siden da kostet 5,5 kroner i butikken.

Coop Norge har totalt i år en nedgang på 33 prosent i plastposesalget. Meny har hatt en nedgang på 35 prosent etter at prisene på posene økte i fjor. Kiwi har totalt en nedgang i salget på 40 prosent hittil i år.

Mens både danskene og svenskene har nådd EU sitt mål om at hver innbygger kjøper 40 plastposer per år, har vi langt igjen.

Svenskene kjøpte ifølge Naturvårdsverket 17 plastposer per innbygger i fjor. Danskene kjøpte 30 poser per innbygger i 2022. I Norge bruker vi over fire ganger så mange.

– I Sverige så har de lenge brukt papirposer isteden. I Danmark har posene vært dyre i veldig mange år, så der har folk vent seg av med plastposer for mange år siden.

Ifølge de siste tallene fra Handelens miljøfond kjøper hver enkelt av oss ca. 75 plastposer i året. I fjor kjøpte vi 103 poser hver i året.

En SIFO-rapport viser at vi ofte ikke bruker de handlenettene vi har.

I Tyskland, Sverige og Danmark har forbruket gått ned i takt med økte avgifter på posene.

Inntil nylig har ikke reduksjonen i Norge vist seg å være like tett knyttet opp mot pris, noe som kan forklares med den sterke kjøpekraften og et prisnivå som ikke har vært høyt nok, ifølge artikkelen på NRK.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.424