EU mente Zalando brukte villedende bærekrafts-påstander
Zalando har gjennom flere år brukt frittstående og generelle bærekraftspåstander i sin markedsføring. Det er det nå slutt på etter en felleseuropeisk tilsynssak mot Zalando, ifølge en artikkel på Nemitek.
Derfor er frittstående og generelle bærekraftspåstander problematisk
Zalando, som er en stor aktør innenfor netthandel av klær i Europa, har gjennom flere år brukt frittstående og generelle, litt uklare bærekraftspåstander i sin markedsføring. Denne uklarheten øker risikoen for at produktet som markedsføres fremstår mer bærekraftig enn det faktisk er.
Dersom generelle og frittstående miljøpåstander skal brukes i markedsføring, forutsetter norsk forvaltningspraksis at den næringsdrivende kan dokumentere at produktet under hele sin livssyklus, belaster miljøet vesentlig mindre enn tilsvarende produkter. Dette skal kunne underbygges av uttalelser fra eller undersøkelser gjennomført av nøytrale parter med tilstrekkelig faglig tyngde.
Konsekvenser
Etter samtaler med EU-kommisjonen og de nasjonale tilsynsmyndighetene, forpliktet Zalando seg til å fjerne villedende bærekraftspåstander på sine nettsider innen 15. april 2024 i EU/EØS-området, i tillegg til en rekke andre tiltak. Dette innebærer blant annet at Zalando nå har tatt bort den tidligere omtalte «bærekraftighet»-merknaden fra sine nettsider. Videre skal Zalando ikke bruke begrepet «bærekraftighet» i sin videre markedsføring. Zalando er i stedet forpliktet til å gi klar informasjon om spesifikke produkter, for eksempel ved å angi hvor stor andel av et produkt som består av resirkulert materiale (uten å dermed gi produktet merkelappen «bærekraftig»).
Zalando må også levere en rapport som redegjør for tiltakene som er gjort, slik at CPC-nettverket kan vurdere om det er behov for andre tiltak eller sanksjoner mot selskapet. Etter norsk rett åpner brudd på markedsføringsloven for reaksjoner og sanksjoner i form av tvangsmulkt eller overtredelsesgebyr, og påbud eller forbud om å gjøre eller avstå fra å gjøre noe. Enkelte brudd på markedsføringsloven kan også medføre straffansvar.