23948sdkhjf

Metall- og plastleverandøren Astrup utvider grønt-satsingen

Og det gjør selskapet med å velge to biogass-drevne lastebiler og installere solcellepanel på taket til sentrallageret i Oslo.

- Det grønne skiftet ligger som en bærebjelke i det meste vi gjør i Astrup. Vi er nødt til å gjøre det vi kan for å være mest mulig bærekraftig, sier adm.dir. Thomas Engen i Astrup AS.

Valgte grønn transport

Fra i høst har metall- og plastleverandøren valgt å velge et nytt transportfirma som skal frakte metaller og plast fra Rommen i Oslo til andre deler av Østlandet. Den transportøren de hadde tidligere, kunne ikke tilby grønn transport.

- Vi har valgt Transport-Formidlingen som vår transportør fra i høst. Bakgrunnen for dette er at dette selskapet kunne tilby oss grønne transportløsninger i form av lastebiler som går på biogass, sier Engen videre.

Foreløpig er det to Scania lastebiler som er bestilt. En av dem er allerede i drift, mens den andre kommer snart. I tillegg opplyser Engen at de vil bestille en helelektrisk lastebil som skal operere i Oslo-området.

Biogass-bilene har en rekkevidde på 40 mil.

- Liten betalingsvilje

- Vi må og skal være med i tiden når det gjelder det grønne skiftet. Men mitt inntrykk er at det generelt går for tregt i bransjene vi leverer til, fordi det er for liten betalingsvilje for grønne produkter slik situasjonen er i dag, sier lederen for Astrup.

I tillegg til å ha valgt to biogass-drevne lastebiler, får Astrup lakkert aluminium fra Speira sitt verk (tidligere Hydro) i Holmestrand. Dette er kortreist resirkulert aluminium fra blant annet drikkebokser.

- Jeg vil karakterisere strekningen Holmestrand-Rommen som kort, noe som gjør at transportutslippene og -kostnadene blir mindre enn om vi skulle valgt en annen leverandør på resirkulert aluminium.

Størstedelen av øvrig tonnasje av aluminium, rustfritt og plast blir fraktet fra hovedlageret på Rommen til godsterminalen på Alna, som ligger et steinkast unna, der materialene blir satt på tog, og fraktet rundt i andre deler av landet.

- Å bruke jernbanen er også miljøvennlig, smiler Engen.

Solcellpanel til 14 millioner

Den største investeringen Astrup har foretatt i sitt grønne skifte, er det å legge solcellepaneler på taket ved hovedkontoret på Rommen i Oslo.

- Vi har investert 14 millioner kroner i dette solcelleanlegget, så det er jo en betydelig investering. Men vi mener at det er riktig å gjøre slik at vi tar vår del av ansvaret, forteller Engen, og legger til at solcellene skal stå for halvparten av strømforbruket ved sentrallageret.

- Vi leter hele tiden bakover i verdikjeden for å finne grønne alternative løsninger. Det er ikke alltid lett, men de finnes, ofte til en litt høyere pris enn tradisjonelle materialer. Vi jobber proaktivt blant kundene våre for å finne samarbeidspartnere som er villig til å investere det lille ekstra for de grønne materialene, men mange har utfordringer med kostnadsveksten generelt. Men vi tenker langsiktig og jobber på, og våre eiere er interessert i å satse på dette, forklarer Engen.

- Tar det grønne skiftet på alvor

Adm. dir. Per-Jørgen Melnes i Transport-Formidlingen forteller til Metalsupply at de over en lengre periode har satset på transport med grønt drivstoff. Først varebiler, og den senere tiden også større lastebiler.

- Senest nå i høst etablerte vi en større egen ladestruktur med et depotlager for å kunne håndtere de bilene vi har som går på elektrisitet, sier Melnes.

Han understreker at Transport-Formidlingen tar det grønne skiftet på alvor, og at de for tiden har nærmere 40 lastebiler som går på grønt drivstoff.

- Og flere skal det bli, legger Melnes til.

Han tror at selskapet har bygget seg opp en stor tillit ute i markedet som en grønn transportør i Oslo-området over tid.

- De som mener alvor er det villig til å betale for det grønne skiftet

- Er kundene deres villig til å betale det ekstra som grønn transport innebærer?

- Mitt inntrykk er at de som mener noe med det grønne skiftet, er villig til å betale det det koster ekstra å gå for grønne alternativer. For eksempel er større kunder i Oslo-området inneforstått med dette. Ute på bygda kan situasjonen være litt annerledes, svarer den administrative direktøren i transportselskapet.

Pr i dag utgjør de lastebilene som går på enten biogass eller elektrisitet nærmere 14 prosent av de drøyt 300 bilene som selskapet disponerer.

- Foreløpig er det Scania og Volvo som ligger i front, men de andre merkene kommer etter, avslutter Per Jørgen Melnes i Transport-Formidlingen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.046