Resirkulerte plastflasker brukes nå til bildekk
Continental øker andelen resirkulerte materialer i dekkene sine, ifølge en pressemelding. Flere anlegg har nylig blitt omgjort til å bruke polyesterstoff laget av resirkulerte polyetylentereftalat (PET) flasker. Dette øker det resirkulerte innholdet i dekkene med i gjennomsnitt tre prosent.
Avhengig av dekkstørrelsen brukes opptil 15 PET-flasker per dekk. Ved å erstatte materialet med resirkulert polyesterstoff sparer Continental verdifulle ressurser.
Continental presenterte sin egen ContiRe.Tex-teknologi for første gang i slutten av 2021. Den er basert på utrangerte PET-flasker som ellers ikke ville blitt resirkulert. Disse spinnes til et polyestergarn uten noen mellomliggende kjemiske trinn og tåler de spesielle påkjenningene i et dekk.
Lager like solid polyestergarn av resirkulerte PET-flasker
– Reduser, gjenbruk, resirkuler – denne trioen er nøkkelen til et mindre resurskrevende dekk. Der det er mulig bruker vi resirkulerte materialer samtidig som vi opprettholder våre høyeste kvalitetsstandarder, sier Jorge Almeida, leder for bærekraft hos Continental.
– Vårt polyestergarn laget av resirkulerte PET-flasker er like sterkt som konvensjonelt polyestergarn.
Den teknologien har blitt brukt i liten skala siden 2022 ved dekkfabrikkene i Lousado, Portugal og Otrokovice, Tsjekkia. Anleggene i Korbach, Tyskland, og Sarreguemines, Frankrike, har også nylig tatt i bruk resirkulerte PET-flasker i serieproduksjon.
Overgangen til økt andel avbærekraftige materialer er en viktig del av bærekraftstrategien til Continental. Dekkprodusenten har satt seg som ambisjon å gradvis øke andelen fornybare og resirkulerte materialer, i et første trinn til mer enn 40 prosent frem til 2030. Da vil alle nye personbil- og lette lastebildekk kun inneholde høyytelses polyesterfibre laget fra resirkulert PET.
Et konvensjonelt passasjerdekk inneholder i dag omtrent 15 til 20 prosent resirkulerte og fornybare materialer.
Perfekt tilpassede materialer for maksimal sikkerhet
Tekstilstoffer laget av ulike typer polyester brukes i Continentals dekkproduksjon. Deres målrettede bruk gir dekkene ønsket styrke, fleksibilitet og holdbarhet. Resirkulert eller fornybar PET, med sin strekkfasthet, seighet og temperaturstabilitet, er like stabil og egnet for dekkkonstruksjon som konvensjonelt stoff laget direkte av råolje.
Continental jobber intensivt med ulike teknologier for å sikre at alle typer polyester som brukes i dekkproduksjon kan fases over til bærekraftig PET innen 2030. I tillegg til resirkulert PET, undersøker dekkprodusenten også bruken av biobasert eller kjemisk resirkulert PET.
Ambisjon for 2050 senest: dekk laget utelukkende av bærekraftige materialer Continental jobber hardt for å erstatte så mange råvarer som mulig med bærekraftige alternativer i produksjonen. Innen 2030 ønsker dekkprodusenten å bruke mer enn 40 prosent fornybare og resirkulerte materialer i sine dekk. Senest i 2050 er ambisjonen at alle nye Continental-dekk skal være laget av 100 prosent bærekraftige materialer.
Steg for steg viser det seg allerede hvilke råvarer som vil finne veien inn i dekkkonstruksjonen i fremtiden. Disse inkluderer avfallsprodukter fra landbruket – som asken fra risskall – gummi fra løvetann, resirkulert gummi eller PET-flasker.