Vedlikeholdsfrie broer blir virkelighet - Norsk teknologi nominert til prestisjepris
I en betydningsfull anerkjennelse for norsk brobygging, er Paradisbroa og ingeniørene i FiReCo blitt valgt ut som en av tre finalister til den prestisjetunge JEC Innovation Awards innen kategorien civil engineering.
NMCT skriver i en pressemelding at dette markerer at komposittmaterialer nå har etablert seg som et anerkjent og legitimt byggemateriale, og at anleggsbransjen har tatt steget fra å være skeptisk til å omfavne de mange fordelene disse materialene tilbyr.
Et nyskapende samarbeidsprosjekt
Vestland Fylkeskommune, Norges største broeier, har vært byggherre og prosjektleder for Paradisbroa, og valgte samspillsentreprise for å få gjennomført prosjektet. Dette var en nøkkel til suksess! Entreprenør, Consto, brukte FiReCo i Fredrikstad til ingeniørtenester, før broa ble bygget ferdig på fabrikken til CSUB i Arendal, så transportert til Bergen for installasjon. Multiconsult og Royal Hanskoning har deltatt i prosjektet som viktige samarbeidspartnere i samspillsentreprisen.
– For å ivareta fylkeskommunen sine interesser og åpne opp for innovative løsninger var det gunstig å starte med en samspillsmodell med bred involvering, for så å gå over til totalentreprise på et senere tidspunkt i prosjektet, sier prosjektleder i Vestland Fylkeskommune, Håkon Tryti Nilssen.
Jon Inge Brattekås (CSUB) og Alf Egil Jensen (FiReCo) har det siste året presentert broa for et bredt internasjonalt publikum, hvor den har fått betydelig anerkjennelse over hele Europa.
Banebrytende utvikling i standardisering
En av de største barrierene for bruk av kompositt i byggebransjen har vært mangelen på felles europeiske standarder. Dette er nå endret med publiseringen av den tekniske spesifikasjonen TS 19101 "Design of fibre-polymer composites structures". Det forventes at TS-en tar steget opp til en fullverdig Eurokode for komposittmaterialer innen kort tid, noe som vil gjøre det betydelig enklere for byggebransjen å ta i bruk disse materialene. De norske aktørene er sentralt inne i disse prosessene for å få et rammeverk tilpasset norske forhold.
Bærekraft og vedlikehold i fokus
Valget av komposittmaterialer til Paradisbroa var ikke tilfeldig. Bærekraftshensyn og langsiktige vedlikeholdskostnader var avgjørende faktorer. Komposittmaterialenes lave vekt reduserer både transportkostnader og CO2-avtrykk sammenlignet med tradisjonelle materialer som stål. Erfaringer fra eksisterende komposittbroer, som gangbroa i Fredrikstad, viser at komposittbroer er vedlikeholdsfrie i over 20 år - trolig mye lenger.
Europeisk kunnskapsdeling
Næringsklyngen Norwegian Circular Material Technology (NCMT) arbeider nå aktivt for å styrke kunnskapsgrunnlaget om komposittbroer på tvers av europeiske landegrenser, for å sikre enkle og raske godkjenningsprosesser. Som et ledd i dette arbeidet etableres Den europeiske komposittbrodatabasen - en omfattende oversikt over både kvantitative og kvalitative data fra komposittbroer i hele Europa.
Databasen vil samle inn og dele:
- Tekniske egenskaper og spesifikasjoner
- Informasjon om materialvalg og produksjonsmetoder
- Erfaringsdata fra drift og vedlikehold
- Dokumentasjon på godkjenningsprosesser
Reduserer usikkerhet i bransjen
Et hovedmål med dette arbeidet er å redusere usikkerheten mange føler rundt bruken av komposittmaterialer. Ved å samle og dele erfaringer fra vellykkede prosjekter, kan både byggherrer og entreprenører få økt tillit til materialenes egenskaper og muligheter.
Databasen vil være spesielt verdifull for:
- Ingeniører og designere som planlegger nye prosjekter
- Beslutningstakere i både regulerende organer og investeringssektorer
- Byggherrer og entreprenører som ser etter fremtidsrettede og bærekraftige materialer til sine prosjekter.
Med denne systematiske tilnærmingen til kunnskapsdeling og standardisering tar bransjen viktige skritt mot å etablere kompositt som et anerkjent byggemateriale for fremtidens infrastruktur.