23948sdkhjf

Sørget for landets reneste plastemballasje

I 2024 var det innbyggerne til Sunnfjord Miljøverk som sørget for renest plastinnsamling.

Ullensvang kommune og Attvin imponerer også med sine resultater.

Hvert år gjennomfører returselskapet Plastretur kvalitetsrevisjoner hos utvalgte kommuner og IKS over hele landet. 

I 2024 ble det til sammen19 revisjoner og det er tre kommuner og IKS som skiller seg positivt ut, skriver Grønt Punkt på sine hjemmesider.

Sunnfjord på topp

På topp ligger Sunnfjord Miljøverk med 2,6 prosent forurensningsgrad, Ullensvang kommune med 4,3 prosent og Attvin med 6,2 prosent. Nederst ligger Reno-Vest med 43,1 prosent forurensning, Hålogaland Ressursselskap med 25,5 prosent og Midtre Namdal Avfallsselskap med 23,9 prosent.

– Det som er ekstra gledelig med årets revisjonsresultat er at det er flere som har stor forbedring. Det viser at det arbeides godt med både informasjon og kvalitet i kommunene, sier Kristian Nordby som har kommuneansvar i Plastretur.

Slik ble revisjonsåret 2024:

Sunnfjord Miljøverk IKS: 2,6 %

Ullensvang kommune (Odda): 4,3 %

Attvin: 6,2 %

Hallingdal Renovasjon IKS: 6,5 %

IVAR: 6,6 %

Innherred Renovasjon IKS: 6,70 %

RETURA TRV: 6,90 %

Solør Renovasjon IKS: 8,1 %

Oslo kommune Renovasjonsetaten: 10,1 %

Sarpsborg Kommune: 10,6 %

SIRKULA IKS: 10,8 %

Asker kommune: 11,00 %

Bærum kommune: 11,7 %

Renovasjonsselskapet for Drammensregionen: 13,5 %

VESAR: 13,8 %

Hadeland og Ringerike avfallsselskap: 18,00 %

Midtre Namdal Avfallsselskap IKS: 23,90 %

HRS Husholdning: 25,5 %

RENO-VEST Produksjon: 43,1 %

Sunnfjord og Ullensvang på topp

"Svært godt"

Sunnfjord Miljøverk IKS (SUM) er et kommunalt renovasjonsselskap for Sunnfjord, Fjaler, Askvoll og Hyllestad kommune. De har totalt 29 000 innbyggere og 12 500 abonnenter.

I april var Plastretur med Kristian Nordby på kvalitetsrevisjon.

«Svært godt resultat på sorteringsanalysen. Mer eller mindre kun ren plastemballasje som samles inn fra innbyggerne.» står det i rapporten.

Sist Plastretur var hos SUM var resultatet 7,1 prosent, og forbedringen til 2,6 er derfor imponerende.

– Dette var veldig stas. Først av alt vil vi rose kundene våre som tar sortering på alvor og er med på å sikre en bærekraftig framtid, sier Eivind Vae som er miljørådgiver i Sunnfjord Miljøverk.

Han legger til at det interkommunale selskapet er opptatt av å gjøre plastsortering enkelt for kundene. Derfor har de plassert ut ruller med plastsekker til sortering i enkelte butikker og på kommunehuset.

Et annet imponerende resultat er det Ullensvang kommune i Vestland, med sine 11.000 innbyggere, som står for. Her var forurensningsprosenten 4,3 prosent, noe som er en sterk forbedring fra forrige revisjon, hvor forurensningen var 17, 6.

– Vi er veldig fornøyde med den positive utviklingen vi har hatt på kvalitet av utsortert plastemballasje, sier Astrid N. Alfredsen som er virksomhetsleder Renovasjon.

Samle inn i sekk

Ullensvang kommune har de siste årene gått fra å samle inn plastemballasje i beholdere, til å samle inn i sekk, i flere områder.

– De som velger å sortere i sekk gjør det ofte skikkelig. Vår erfaring er at det lettere havner poser med annet avfall i beholderne. Det er også enklere å sjekke kvaliteten på plast i sekk, siden tyngden avslører feilsortering. Dermed kan flere avvik lukes ut før plasten sendes til balling, sier Alfredsen.

I 2024 var det i gjennomsnitt 12,6 prosent forurensningsgrad blant de 19 kommunene eller IKSene som ble revidert. Det er langt over målsetningen til Plastretur.

Kvalitet er viktig

– For å materialgjenvinne mest mulig av plastemballasje som kildesorteres og samles inn, er vi avhengig av god kvalitet. Når innsamlingen er forurenset av andre materialer, produkter eller matrester får vi dårligere kvalitet på den resirkulerte råvaren, sier Kristian Nordby.

Plastretur sin ambisjon er å gjenvinne mest mulig plastemballasje til høykvalitetsprodukter, og at minst mulig skal bli sammensmeltet til parkbenker eller andre grove produkter. Dette er også bakgrunnen for at det nasjonale finsorteringsanlegget, som returselskapet bygger i Indre Østfold, skal sortere i ni kvaliteter i tillegg til ulike farger.

Kristian Nordby og Plastretur understreker at revisjonene er et viktig verktøy og virkemiddel, i arbeidet mot god kvalitet.

– I etterkant bidrar vi med opplæring, informasjon og kommunikasjon til alle som ønsker å forbedre kvaliteten sin. I tillegg ønsker vi godt og tett samarbeid hvis noen ønsker ny revisjon etter målrettet forbedringsarbeid, sier han.

Informasjonskampanjer

Oppsummeringen av renovasjonsåret viser at det er Reno-Vest, HRS Husholdning og Midtre Namdal Avfallsselskap som må forbedre kvaliteten sin mest i 2025.

– Dette er et resultat vi selvsagt ikke er fornøyde med og som vi jobber hardt for å forbedre, sier daglig leder Tage Særvold Ellingsen i Reno-Vest Produksjon AS.

Renovasjonsselskapet har Optibag-system og samler inn avfall i poser med ulike farger.

– En av hovedutfordringene i 2024 er at vi relativt nylig byttet farge på posene og har erfart at mange ennå ikke ser ut til å ha fått med seg hvilken pose som skal ha plastemballasje, sier Ellingsen.

Derfor har Reno-Vest gjennomført to store informasjonskampanjer. I løpet av 2025 skal de også endre innsamlingssystemet for å tilrettelegge for differensiert avfallsgebyr.

– Vi øker fra én til tre avfallsdunker utenfor hver husstand og forhåpentligvis vil summen av tiltakene og endringene gi resultater, også i form av lavere forurensingsgrad, sier daglig leder.

Heller ikke i området til Hålogaland Ressursselskap er de fornøyde med 2024-resultatet.

– Vi erkjenner at en forurensningsgrad på 25,5 prosent fortsatt plasserer oss i bunnsjiktet, og selv om det er en liten forbedring fra 2021, er vi langt fra fornøyd med dette resultatet. Vi ser at vi har mye arbeid foran oss for å nå ønsket kvalitet, sier kommunikasjonssjef Tonje Thune i HRS.

Selskapet har ansvar for husholdningsavfallet i Harstad, Narvik, Evenes, Gratangen, Ibestad, Kvæfjord, Lavangen og Tjeldsund kommune. Kildesortering av plastemballasje ble først innført i 2018.

– En av utfordringene hos oss kan være at plastinnsamlingen fortsatt er relativt fersk. I tillegg opplever vi at mange bruker plastdunken til restavfall, når restavfallsdunken er full, sier Thune.

HRS har derfor økt informasjonsarbeidet sitt og dialogen med innbyggerne for å adressere misforståelser og oppmuntre til riktig bruk av avfallsbeholderne.

– Vi ønsker å tydeliggjøre at det er viktig å ikke ødelegge kvaliteten på materialet som kan gjenvinnes. Vi er fast bestemt på å redusere forurensningsgraden og forbedre kvaliteten på plastinnsamlingen, sier kommunikasjonssjefen.

Selv om HRS ikke er fornøyde, synes de det er positivt å se at den kildesortere plastemballasjen er av god kvalitet.

– De som kildesorterer plastemballasje er veldig flinke, og det synes vi er bra, sier Thune.

Kilde: Grønt Punkt Norge/PL

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.097