Nytt EU-prosjekt, Iconic: kollisjonssikrere kompositter
Swerea Sicomp i Sverige er blant deltakerne i Iconic, et europeisk, fire-årig FoU-prosjekt som har til hensikt å forbedre kollisjonsstyrken for komposittstrukturer først og fremst i transportsektoren.
Swerea Sicomp er eneste svenske deltaker i Iconic, der det for øvrig er institutt-, universitets- og produsentdeltakere fra Storbritannia, Irland, Tyskland, Hellas og Italia. Blant deltakerne finner vi bl.a. bilprodusenten Fiat og flyprodusenten Bombardier-Shorts.
Ifølge Plastforum i Sverige har Iconic-prosjektet ikke mindre enn 15 doktorander knyttet til prosjektet, der to arbeider hos Swerea Sicomp, og ytterligere to skal kobles til etter hvert.
Den ene av Sicomps doktorander skal se nærmere på virkningen av tøyningshastigheten i materialmodeller som utsettes for kollisjonslignende støt. Den andre skal arbeide med optimering av strukturens energiabsorpsjon relatert til konstruksjon av detaljen, samt til kostnader.
Iconic-prosjektet vil komplettere Swerea Sicomps FoU-arbeid og eksisterende samarbeid med Chalmers og svensk bilindustri i ulike, nasjonale forskningsprosjekter som er knyttet til kollisjoner og kompositter.
Prosjektet har en varighet på fire år.
Ny administrerende! For øvrig er det på sin plass å nevne at Swerea Sicomp får ny adm. direktør fra 1. januar 2017, Bengt Wälivaara. Han overtar etter Hans Hansson som etter hvert går over i pensjonistenes rekker.
Bengt Wälivaara har en doktorgrad i fysikk, har jobbet i Sicomp i fire år. Han er i dag avdelingssjef og ansvarlig for Sicomps virksomhet ved kontoret og lab’en i Linköping og har under sin periode her, sammen med lokalt næringsliv, bl.a. bygd opp medlemsprogrammet Compraser Labs. (Kilde: Plastforum Sverige)