Å kjøre fylte materialer med liten maskinslitasje…
At plastiseringsenheter slites og ødelegges av glass, karbon og mineralfyllstoffer i plasten er på ingen måte noen nyhet for plastbearbeidere. Man har gjennom årene prøvd å omgå slitasjeproblemene med mer eller mindre grad av hell. Amerikanske Nordson Corporation har i vinter lansert en løsning som etter sigende skal være svært effektiv. Premieren fant sted på årets NPE-messe.
Prosessen gir en mye sterkere overflate enn den rent mekaniske bindingen som forekommer med standard HVOF-belegging. Belegget blir dessuten dobbelt så tykt som ved konvensjonell teknologi, 0,50 mm versus 0,25 mm. Den høye nikkelinnholdet sørger for korrosjonsbeskyttelsen.
Sylinderbeleggingen består også av en nikkelbasert legering med wolframkarbid. Det er langt mer slitesterkt enn jernbaserte, jern/krom- og nikkel/kobolt-legeringer. Resultatene, når man kjører maskinene med høyfylte konstruksjonsplaster og ved høy temperatur, sies å være utmerkede. Nordsons beleggingsteknologi er godt egnet for produksjon av en rekke lette detaljer, ikke minst for karbonfiberarmerte termoplastkompositter. Det pekes bl.a. på bilindustrien, der man skal serieprodusere fiberforsterkede detaljer i store serier. Andre produksjonsutfordringer med stor slitasje på maskinene kan eksempelvis være kompounder av høyfylte, halogenfrie flammehemmere (HFFR) for kabelekstrudering eller sprøytestøping av metall. Også her skal teknologien til Nordson Corporation være velegnet.