Thin Film lager smart-etikett for Johnnie Walker
Diageo plc, en av verdenslederne hva gjelder alkoholholdige drikker og Oslo-baserte Thin Film Electronics ASA, kjent som en av de globale lederne innenfor utviklingen av trykt elektronikk og smarte etiketter, har etablert et prosjektsamarbeid. Sammen skal de to selskapene prøve å endre forbrukeropplevelsen for kjøperne. Det er gjort med en prototype av en «smart flaske» Johnnie Walker BLUE LABEL.
«Smart-flasken» skal bedre forbrukeropplevelsen. Det kan gjøres takket være trykte sensorer i etiketten og teknologien som kalles Thinfilm OpenSense. Denne registrerer eksempelvis straks om flasken er forseglet forskriftsmessig eller om den er blitt åpnet.
Bruker mobiltelefonen
Thinfilms proprietære og patentsøkte OpenSense-teknologi gjør bruk av smarttelefoner og såkalt Near Field Communication (NFC). Teknologien gjør at Diageo kan spore flaskebevegelsene gjennom hele verdikjeden, i butikken og helt fram til sluttbrukeren og forbruket. Etiketten, som er lesbar selv etter at fabrikkforseglingen er brutt, gir en ekstra sikkerhet i å beskytte produktet som ekte vare.
I motsetning til konvensjonelle, statiske QR-koder, som ofte er vanskelige å lese og lette å kopiere, og som dessuten ikke støtter sensorintegrering, kan OpenSense-etiketter dynamisk oppdage om en flaske er forseglet eller ha vært åpnet via et enkelt trykk med en NFC-smarttelefon. For å sikre autentisitet, er kodene også fullstendig og permanent kodet i produksjonen og kan ikke kopieres eller endres elektronisk.
Setter en ny standard
Diageo skriver i en presseuttalelse at mobiltelefonteknologi nå virkelig endrer måten vi lever på. Det sikrer forbrukene samtidig som det gir nye fantastiske, fremtidige muligheter. Diaego er imponert over teknologien og mulighetene som «smart flasken» gir for både forbrukeren og for leverandøren. De mener nyvinningen vil sette standarden for ny teknologi og innovasjon i deres bransje, i dette tilfelle alkoholindustrien.
Ved å utnytte Thinfilms OpenSense, bærer «smart flasken» digital informasjon som kan nås via NFC-smarttelefoner. – Dette gjør at ikke bare kundene forsikres om at innholdet er i orden, men også at leverandøren, i dette tilfellet Diageo, kan høste fordeler av intelligens hentet fra våre etiketter og smarte sensorer og dermed kunne skape nye tilleggsopplevelser for kundene. Det er slik vi vil begynne å bygge utviklingen av det virkelige «Internet of Everything», sier konsernsjef i Thin Film Electronics, Davor Sutija, i en kommentar.
Målrettet markedsføring
Innovasjonen er gjort i samarbeid mellom Thinfilm og en avdeling av Diageo som heter Diageo Technology Ventures, som er satt til å løse noen av selskapets eksisterende forretningsmessige utfordringer og finne nye muligheter for fremtidig vekst ved å bruke ny teknologi. Kodene og informasjonen som ligger i etiketten og sensorene gjør at Diageo kan sende personlig kommunikasjon til forbrukere som har lest flaskekodene med sine smarttelefoner, enten det skjer i butikken eller hjemme i stua.
I Norge er det nok en del blandede følelser knyttet til å motta målrettet markedsføring etter å ha kjøpt et produkt, for eksempel å motta kampanjetilbud. Er det derimot cocktailoppskrifter eller annet innhold så kan nok kjøperen være mer positiv. I USA er holdningene annerledes enn i Norge. Uansett åpner Thinfilms teknologi nye muligheter.