Einar Hareide blir designsjef for Nye Borgward
(Genève/Oslo, 3. mars, 2015) Industridesigner Einar Hareide er blitt engasjert som designsjef for den tyske bilfabrikanten Borgward AG. I dag ble det ærverdige bilmerket Borgward relansert på bilutstillingen i Genève.
Einar Hareide
er mest kjent som tidligere designsjef på SAAB Automobile og grunnleggeren av Hareide Design i Oslo. Nå skal Hareide og hans firma Hareide Design bidra med å utvikle den tyske bilprodusenten. De som var til stede på fjorårets Polymerdager fikk treffe Einar Hareide der han i åpningsforedraget «Hva om?» presenterte tanker om innovasjon, ny teknologi, om bedriftsstrategier og tankesett for å nå morgendagens mål. Han understreket flere ganger hva vi som industrifolk har å lære av bilindustriens tankesett, strategier og handlekraft. Nå skal han altså prøve seg på bilindustri enda en gang.
Borgward
har vært med å skrive bilhistorie. Fra 1919 til 1961 var Borgward blant Tysklands største og mest suksessfulle bilprodusenter gjennom tidene. Tidlig i det forrige århundre skapte de noen av de mest ikoniske bilene i tillegg til en rekke kommersielle transportmidler som lastebiler, busser, brannbiler, båter, elektriske biler, sportsbiler og helikoptre.
På den 85. bilmessen i Genève
3. mars 2015, annonserte Borgward AG spennende planer for fremtiden, og Einar Hareide ble altså introdusert som en sentral brikke i design og relansering av en viktig merkevare i bilhistorien. En vesentlig del av jobben som Borgward og Hareide nå har gjort, er å videreutvikle merkevarens DNA. Borgward har i stor grad vært inspirert av grunnleggeren Carl F. Borgwards visjonære tilnærming til innovasjon og perfeksjon. Dette skal nå overføres til biler relevant for dagens kresne, globale kunder.
Eleganse, funksjonalitet og tilgjengelighet
er nevnt som klare drivere for det videre arbeidet med den nye bilen. – Jeg føler meg både privilegert og utfordret. Jobben handler nå om å forene den historiske estetikken med «state of the art»-teknologi for en moderne, high tech, bærekraftig og enda mer avansert bil, sier Einar Hareide i en kommentar. – Jeg er veldig stolt over at Einar Hareide har vært en så viktig del av arbeidet med å revitalisere merkevaren Borgward. Gjennom kompetanse og hans lange erfaring har han bidratt med lidenskap og inspirasjon i prosessen med å forvandle Borgward til en moderne og premium merkevare, sier Karlheinz L. Knöss, Vice President Borgward AG.