Gjennom konkurransen
settes søkelyset på hvilke muligheter gjenvunnet plast har som råstoff i nye produkter. Målet er å øke oppmerksomheten og demonstrere at gjenvunnet plast benyttes i og til førsteklasses produkter i hele Europa. Ett eller flere produkter fra samme bedrift kan meldes på. Vinneren i 2015 vil for første gang, i tillegg til heder og ære, også motta en pris i form av markedsføring i Europa.
Finalistene
vil altså bli presentert på IdentiPlast 2015 i Roma i slutten av april (og selvfølgelig i Plastforum!). En jury bestående av representanter fra relevante, europeiske organisasjoner vil gjennomgå alle påmeldte bidrag og velge ut tre produkter som vil bli med til finalerunden. I en kommentar fra Eirik Oland i Grønt Punkt Norge, han er forøvrig også EPROs kommunikasjonssjef, håper han at norske bedrifter blir med i konkurransen. – Det gir en god anledning til å jobbe sammen med EPRO for å styrke og markedsføre alle de ypperlige produktene som i dag har innslag av gjenvunnet plast, og som er produsert i Europa. Det er viktig å sørge for at både forbrukere og næringsliv ser hvilke produkter som kan fremstilles av gjenvunnet plast. Ikke minst for å sikre at vi fortsetter å kildesortere og gjenvinne plast, for å sikre best mulig bruk av en verdifull ressurs, uttaler Eirik Oland.
Han ser frem til å motta påmeldinger fra norske selskaper. Fristen er altså 11. mars!