23948sdkhjf

EPS blir til Airpop

Fra før vet «alle» at Isopor, Sundolitt og andre varemerker er lette, takket være all luften. Men ikke like mange vet at navnene over er registrerte varemerker og at fagtermen er EPS – ekspandert polystyren. Nå kan man forresten snart glemme også det. Det er nemlig besluttet at EPS i fremtiden populært skal betegnes Airpop.
Det var på høstens Interpack-messe i Düsseldorf at Airpop ble introdusert for alvor. Flere av de involverte bransjeorganisasjonene i Europa har jobbet med dette og altså landet på betegnelsen Airpop. Og navnet er glimrende, for ekspandert polystyren kan bestå av 98 prosent luft. Råvaren er i stand til å ekspandere rundt 50 ganger eget volum. Det er imponerende og gir rimeligvis svært lav vekt når det er så mye luft innesluttet i cellene i produktet – luft som isolerer så det holder. Airpop-kampanjen er satt i gang av organisasjonen for de europeiske EPS-produsentene, EUMEPS, samt organisasjonen som jobber med miljøaspekter, Power Parts, og de respektive lands EPS-bearbeidere og nasjonale interesseorganisasjoner. I Europa er det rundt 200 selskaper som jobber med produksjon og produkter av ekspandert polystyren. Her hjemme gjelder det kjente selskaper som Brødr. Sunde, Jackon, BEWi, Glava/Isolitt, Vartdal Plastindustri m.fl. Bytte fra EPS til Airpop får etter hvert betydelig konsekvenser for brosjyremateriell etc. som skal tilpasses den nye betegnelsen. Og for den dyktige EPS-gruppen i Norsk Industri, blir det sikkert skikkelig luft i luka når og hvis den tar navnet Airpop-gruppen. Det får vi ganske så sikkert høre nærmere om! Asle Isaksen
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078