Narvik Composite får gjennombrudd for komposittruller
LKAB investerer for tida flere milliarder kroner i kaianlegg og utstyr i Narvik for å øke produksjonen og utskipning av malm til den internasjonale stålindustrien. Selskapet Narvik Composite AS har i den forbindelse fått sitt store gjennombrudd. LKAB vil bruke Narvik Composites komposittruller når de bygger ny skipsutlaster og ny kai i Narvik.
– Det er en milepæl for oss i Narvik Composite AS at vi har vunnet denne kontrakten, sier en glad gründer og daglig leder, Jarle Vestnes. Kontrakten er på rundt to millioner kroner. Men i nåværende fase av bedriftens liv er den markedsmessige verdien trolig enda viktigere. Nå får Narvik Composite anledning til å markedsføre komposittrullene i et helt nytt og avansert anlegg, der aktører som ThüssenKrupp og LKAB vil være referanser som er gull verdt.
Skal levere mer enn 650 ruller
Komposittrullene fra Narvik Composite erstatter konvensjonelle stålruller til båndtransportører. Rullene er i hovedsak basert på to versjoner; bæreruller som må tåle store laster og rullene som brukes på båndets returside. Returrullene er bygd opp på en annen måte enn bærerullene. Vekten av bærerullene er omtrent 50 prosent lettere enn stålruller, mens returrullene har en vekt som bare er 20 prosent av tilsvarende stålrull. Og når slitasjeegenskapene i tillegg overgår det meste, så åpner det seg store muligheter. – Komposittrullenes langt lettere vekt og deres store slitestyrke gjør at de vil være med å sikre LKAB kontinuerlig drift av sitt utlasteranlegg i lang, lang tid, sier den nordiske salgssjefen i Narvik Composite, Bjørn Ekrem. Ekrem forteller at leveransene til den nye skipsutlasteren i Narvik omfatter noe over 650 ruller. Rundt 485 av disse er bæreruller og resten er returruller. Alle lages i det nye anlegget som Narvik Composite innviet i fjor, og der selskapet nå har plass til utvidelser. Produksjonslinjen ligger i nabobygget til hovedkontoret.
Strategisk viktig samarbeid
Utviklingen og testingen av komposittrullene har pågått gjennom åtte år. Både Vestnes og Ekrem trekker fram den gode kontakten man i alle år har hatt med LKAB. Uten dem hadde man ikke vært der man er i dag. De fremhever også norske og svenske forskningsmiljøer som viktige for den utviklingen som har vært drevet. Herunder økonomisk utviklingshjelp fra Innovasjon Norge, Skatte-Funn og de nordnorske investeringsselskapene Norinnova Invest, Narvik Kapital og ForteNarvik.
Veien videre
Jarle Vestnes og salgssjefen hans, Bjørn Ekrem, er begge veldig tydelige på at anbudet som Narvik Composite nå har vunnet er det virkelige gjennombruddet for selskapet og en sterk referanse som vil bli lagt merke til i det internasjonale markedet. LKAB har allerede tatt i bruk komposittruller i Narvik samt i sine foredlingsverk i Kiruna, Malmberget, Svappavaara og Luleå. Fram til nå har imidlertid leveransene fra Narvik Composite i det store og hele vært ruller som har inngått i oppgraderinger og vedlikehold. Nå får komposittrullene sin debut i et helt nytt anlegg. Leveransen av rullene vil skje for øvrig skje til ThüssenKrupp som har kontrakt med LKAB om levering av den komplette skipslasteren. At ThüssenKrupp, som selv er en betydelig leverandør av stål, nå tar i bruk komposittruller, er i seg selv spennende. Og i Narvik Composite tror man at det tyske selskapet ser på leveransene som et viktig og spennende alternativ og supplement til egne produkter. Vi gratulerer Narvik Composite med ordren og krysser fingrene for utviklingen av komposittrullene, der selskapet også er inne i andre, store prosjekter i Skandinavia, i Spania og i Russland.
Asle Isaksen, asle@plastforum.no