«Lydløse materialer» inn i fremtidens skip?
Støy og vibrasjon om bord i fartøyer er et problem og har gjennom tidene avstedkommet mye irritasjon og ubehag. Høgskolen i Østfold har i tre års tid drevet et FoU-prosjekt omkring fononiske komposittmaterialer. Nå ses resultatene og i oktober tas det stilling til om tiden er moden for kommersialisering.
De lydisolerende materialene som brukes i båtproduksjon i dag, er gjerne basert på karbon- eller glassfiberkompositter. Prosjektet til HiØ har utviklet en plastbasert kompositt med bedre lydisolering enn konvensjonelle materialer og visstnok uten at produksjonskostnadene blir høyere. Hemmeligheten ligger bl.a. materialenes viskøse egenskaper. Litian Wang og hans prosjekt har klart å utforme komposittene på en måte som gjør at de fanger opp mest mulig av den lyden vi oppfatter som støy, gjerne i frekvensområdet fra 20 Hz til 20 kHz. Og så finstemmes materialene slik at de demper eller blokkerer bestemte typer av lyd eller svingninger. I ytterste konsekvens kan det oppnås et helt lydløst materiale.
Finjusterte plastkompositter mot bestemte frekvenser, vil dempe lyd og vibrasjon fra maskinrommet svært effektivt og langt bedre enn tidligere brukte materialer. Det kan gi store, konkurransemessige fortrinn. Målet for Litian Wang, hans studenter, kolleger og samarbeidspartnere kan synes nær. Og bruksområdene kan bli langt flere enn bare i fartøyer. Prosjektet er en fjær i hatten også for bransjenettverket Borg Plast-Net, kall det gjerne samarbeid industri/skole. I et styremøte nå i oktober vil veien mot kommersialisering trolig starte...