23948sdkhjf

«Lydløse materialer» inn i fremtidens skip?

Støy og vibrasjon om bord i fartøyer er et problem og har gjennom tidene avstedkommet mye irritasjon og ubehag. Høgskolen i Østfold har i tre års tid drevet et FoU-prosjekt omkring fononiske komposittmaterialer. Nå ses resultatene og i oktober tas det stilling til om tiden er moden for kommersialisering.
Lyd- og vibrasjonsdemping er et viktig felt i svært mange sammenhenger, ikke minst om bord i fartøyer. Vektreduksjoner er et annet. Kan så de to kombineres? For professor Litian Wang ved Høgskolen i Østfold (HiØ) har jakten på et nytt, lett kompositt- og konstruksjonsmateriale med gode lydisolerende og vibrasjonsdempende egenskaper, stått sentralt. Teorien og arbeidet har gått på å utvikle og finjustere materialer mot bestemte frekvenser for på den måten å dempe støy. De som var til stede på Polymerdagene høsten 2011 fikk da det første lille glimtet inn i de fononiske materialenes verden og i mulighetene de gir. Begrepet kommer av det greske ordet for lyd: phono. Litian Wang har hele tiden vært den drivende kraften for arbeidet med «lydløse materialer». Ved siden av arbeidet på HiØ og på akustikklaben, har prosjektet også hatt samarbeid med båtprodusenter, med bedrifter som FiReCo og andre. Og siden han er kineser har det også vært god kontakt mot et universitetet i Beijing. – Vi har dessuten fått støtte fra Oslofjordfondet for å utvikle disse lyd- og vibrasjonsdempende materialene. De skal kunne brukes på ferger av bl.a. karbonfiberkompositt. Målet er å erstatte materialene som nå brukes til innvendig lyddemping, forteller Litian Wang. I 2012 resulterte forskningen ved HiØ i en patentsøknad. Nå er enda en patentsøknad inne.
De lydisolerende materialene som brukes i båtproduksjon i dag, er gjerne basert på karbon- eller glassfiberkompositter. Prosjektet til HiØ har utviklet en plastbasert kompositt med bedre lydisolering enn konvensjonelle materialer og visstnok uten at produksjonskostnadene blir høyere. Hemmeligheten ligger bl.a. materialenes viskøse egenskaper. Litian Wang og hans prosjekt har klart å utforme komposittene på en måte som gjør at de fanger opp mest mulig av den lyden vi oppfatter som støy, gjerne i frekvensområdet fra 20 Hz til 20 kHz. Og så finstemmes materialene slik at de demper eller blokkerer bestemte typer av lyd eller svingninger. I ytterste konsekvens kan det oppnås et helt lydløst materiale.
Finjusterte plastkompositter mot bestemte frekvenser, vil dempe lyd og vibrasjon fra maskinrommet svært effektivt og langt bedre enn tidligere brukte materialer. Det kan gi store, konkurransemessige fortrinn. Målet for Litian Wang, hans studenter, kolleger og samarbeidspartnere kan synes nær. Og bruksområdene kan bli langt flere enn bare i fartøyer. Prosjektet er en fjær i hatten også for bransjenettverket Borg Plast-Net, kall det gjerne samarbeid industri/skole. I et styremøte nå i oktober vil veien mot kommersialisering trolig starte...
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078