23948sdkhjf

Nye plastløsninger for veisikring

ØPD Solutions AS har utviklet det de selv kaller en innovativ, miljøvennlig og trafikksikker barriere i polyetylen. Produktet er rotasjonsstøpt og gitt navnet NoHarm PolyPig. Produktet kan fylles med væske, sand etc. og er nå godkjent av Statens Vegvesen som midlertidig rekkverk og tilfredsstiller kravene til styrkeklasse T1 og T2.
ØPD Solutions har hatt flere bruksområder i tankene da produktet ble utviklet; bla. som midtdeler, sperrebukk eller kjøresterkt fundament for byggegjerde. Daglig leder Nils-Johan Tufte fremhever at produktet gir god totaløkonomi for de mange bruksområdene. Hver «plastgris» er på 2,2 meter og kan kobles sammen til en lang, lang rekke. Montert sammen skaper de en sikker arbeidsplass for eksempelvis arbeider som pågår langs trafikkerte veier, eller som fysisk midtdeler. PolyPig har lav vekt før elementet fylles med vann eller annen væske (frostvæske om vinteren). Det kan også fylles med sand, evt. betong. Vekten er på rundt 80 kilo og to mann kan dermed flytte på og kjede produktene sammen. ØPD Sollutions kaller det økonomisk og enkel logistikk. Etter fylling med vann eller frostvæske er vekten av hvert element 1,2 tonn. – Med NoHarm PolyPig tilbyr vi entreprenører, veimyndigheter og andre en fleksibel, korrosjonsfri og trafikksikker løsning med store logistikkmessige fortrinn, fremhever Tufte. Mange bruksområder Bruksområdene er flere. De varierer fra permanent midtdeler (godkjent for veihastigheter på mellom 50 og 70 km avhengig av trafikktetthet) eller sperringer på trafikkert vei, til midlertidige sperringer under veiutbygging, på flyplasser, parkeringsplasser, havner og anlegg.
PolyPig har i tillegg utsparinger tilpasset Rosings byggegjerde. Dermed oppnås en trafikksikker sperring av et område og som sørger for et godt og solid fundament for Rosings byggegjerde. Skal redde liv De 2,2 meter lange «grisene» blir koblet sammen med et hengsel som bøyer av ved påkjørsel. Vi får opplyst at en kjedet lenke av «plastgrisene» skal tåle direkte påkjørsel av en personbil i 85 kilometer/time uten at lenken knekker. Dette betyr økt sikkerhet for folk som arbeider langs veier og gater. ØPD har fått laget en video av produktet, der en personbil treffer en rekke av «plastgrisene» i en hastighet på 80 km. i timen. Bilen glir opp på sperringen, men fortsetter langs den og kommer rimelig helskinnet ned igjen på alle fire hjul. Også sperringen klarer seg ganske så bra, trolig med hull i bare den eller de enhetene der bilen traff. Ødelagte produkter vil uansett kunne males opp og brukes i nye produkter. Testdukken i bilen rapporteres også å ha vært utsatt for bare små påkjenninger og langt mindre enn om sperringen var av betong, som de nå i stor grad er. Nå bøyer «plastgrisene» av ved en påkjørsel. «Plastgrisene» og videofilmen (se lenke) som bedriften har laget har allerede fått omtale i lokalpressen i Grenland og i Telemark. Lisensiering ØPD Solutions har de siste par årene satset betydelige beløp på produksjonsutstyr for kunne tilby større, rotasjonsstøpte PE-produkter for VA-løsninger. Nå tilbys altså også produkter for annen infrastruktur. Tufte forteller at produksjonen skal foregå på bedriften i Bamble og at «plastgrisene» skal tilbys det norske og det svenske markedet i tillegg til å bli lisensiert for resten av Europa og USA. Nils-Johan Tufte forteller at også en noe tyngre utgave av produktet er under utprøving og testing hos veimyndighetene. Dette produktet er tiltenkt midtdeler-jobben på veier med større hastighet. Plastforum slutter seg til rekken av dem som synes produktet har svært mye positivt i seg. Det er et typisk produkt der lett plast gir brukervennlige løsninger som gjør jobben minst like godt, eller bedre, enn en betongklump. Skader på bil, fører og passasjer blir lettere. Vi gleder oss til å se fortsettelsen. Se video her
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11