23948sdkhjf

Sundolitt med hittil største veiordre

Brødr. Sunde as har fått sin største ordre noensinne på leveranser av Sundolitt-veiblokker i EPS. Selskapet har inngått avtaler med Veidekke og NCC om leveranse av 100 000 m3 til utbyggingen av E18 gjennom Vestfold.
Markedssjef Kristian Karlsen i Sundolitt sier til Plastforum at leveransene startet allerede i slutten av april i år og vil pågå ut året. Ifølge avtalen skal det leveres noe over 100 000 kubikkmeter av veiblokker til den nye motorveien gjennom Vestfold. – Det tilsvarer drøyt 1 000 vogntog med blokker og er den desidert største ordren som Brødr. Sunde noen gang har fått på slike produkter, forteller Karlsen. Sundolitt EPS er et velegnet produkt ved bygging i områder med dårlige grunnforhold eller når det er fare for setninger i byggegrunnen. I Norge har man brukt EPS-blokker på hundrevis av vei- og jernbaneanlegg siden slutten på 1970-tallet. Som plastprodukter generelt og for EPS spesielt, er det lav vekt i forhold til volumene, i dette tilfelle også god trykkfasthet, som gjøre materialene så velegnet. Karlsen forteler at ved å bygge opp veibanen med EPS-blokker istedenfor andre tyngre materialer reduseres belastningen på byggegrunnen vesentlig og dermed også potensielle setningsskader i området under og ved veianlegget. – EPS består jo av 98 prosent luft. Det gir særdeles lav vekt og gjør blokkene svært greie å jobbe med. Dessuten går jo oppbyggingen av veifyllingen utrolig raskt, sier Karlsen, som fremhever at selskapets produksjons- og leveringsevne kombinert med riktig pris, var det som gjorde utslaget. Noen verdi av avtalene med Veidekke og NCC vil han ikke ut med. Brødr. Sunde as har hovedkontor i Spjelkavik ved Ålesund og produksjonsanlegg både her og ved flere andre anlegg. Bl.a. produseres veiblokkene det her er snakk om ved anlegget på Skedsmokorset i Akershus. Som nevnt i Plastforums maiutgave, produserer Brødr. Sunde også annen byggisolasjon og grunnmurssystemer i EPS samt i XPS (ekstrudert polystyren). Produktene går til både det nasjonale og det skandinaviske markedet.
Markedssjef Kristian Karlsen sier avslutningsvis at det for tiden pågår eller skal igangsettes store vei- og jernbaneprosjekter i Norge der det i visse partier vil kunne være aktuelt å bruke EPS-veiblokker. Men noen konkrete ordres i størrelser med den som er gjort med NCC og Veidekke for E18 i Vestfold, er det ennå for tidlig å si noe om. AI
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078