23948sdkhjf

Electrolux og «Vac from the Sea» vant «Gullklypa!»

På konferansen Hold Norge Rent, i Oslo 11. januar, ble Electrolux tildelt «Gullklypa» 2010. Cecilia Nord, som for kort tid siden også gjestet Polymerdagene, tok i mot seierssymbolet, diplom og blomster på vegne av Electrolux og miljøkampanjen «Vac from the Sea». Det er en kampanje der selskapet har lansert fem unike støvsugere laget av plastavfall samlet fra verdenshavene.
Disse «søppelstøvsugerne» inngår nå i en verdensturné som skal bidra til å sette søkelyset på et marint kjempeproblem, nemlig at havet er blitt verdens største «søppelkasse». Electrolux er en meget stor forbruker av polymere materialer. Cecilia Nord understreker overfor Plastforum at ambisjonen rundt kampanjen absolutt ikke er å skape noen anti plast-holdninger. – Tvert imot er plast- og gjenvinningsindustrien svært viktige målgrupper i «Vac from the Sea» og i arbeidet som Electrolux driver for å utvikle miljøtilpassede produkter, sier Cecilia Nord. Et alvorlig problem Plastprodukter utgjør store deler av den synlige forsøplingen i verdenshavene og overalt i strandsonen. Men; utover det estetiske, ligger også et meget alvorlig problem i de mindre og ørsmå plastfragmentene. Plast i havet skaper store lidelser for og er en trussel for havdyr, fisk og sjøfugl, samtidig som de aller minste fraksjonene kommer inn i næringskjeden helt fra plankton-nivå. Dette er svært alvorlig og var også gjenstand for et eget innlegg fra Klima- og forureningsdirektoratet, Klif, på konferansen Hold Norge Rent. Juryen mente at Electrolux, på en svært konstruktiv måte, har satt marin forsøpling på agendaen, samtidig som selskapet bidrar til å spre kunnskap om saken parallelt med at alt fra barnehager til skoler stimuleres til å ta tak i opprydningen. Ved å bruke plastavfallet i nye produkter bidras det til opprydding i havet og langs kysten. Juryen påpeker også at Electrolux med denne kampanjen har løftet marin forsøpling opp som selskapets miljøsak og som et eksempel for all verdens plastindustri. Selskapet har koblet avfall til egen produktutvikling. Juryen avslutter med å gi Electrolux honnør for å ha utvist stor kreativitet og en modig satsing som er med å få fram alvoret av denne, verdensomspennende forsøplingen. Respons Hvilken effekt slike kampanjer har vet man vel foreløpig ikke. Men; ut fra registrerte innsamlingsaksjoner og kreativ bruk av plastavfall er det helt tydelig at det altså gir stor respons til innsats i lokalmiljøer, i skoleverket og helt ned til barnehagestadiet. På spørsmål fra Plastforum om svensk plastindustri har respondert på kampanjen så svarer Cecilia Nord at det, så langt, ikke har kommet noen kommentarer eller reaksjoner som hun kjenner til. Utover at Cecilia Nord på Polymerdagene 2010 i november fikk fortjent hylles da hun fortalte om kampanjen har heller ikke noen av de mange organisasjonene i norsk plastindustri (så vidt vites) latt seg rive med og kastet seg ut i kampanjer som kan bidra til at problemkomplekset rundt plastsøppel i verdenshavene blir fokusert. Derfor; om noen skulle være i det minste tvil; Å stanse eller redusere havforsøplingen blir viktig omdømmearbeid for all plastindustri i årene vi har foran oss! Heldigvis har PlasticsEurope, EUPC og flere andre organisasjoner i EU tatt et felles initiativ mht «Marine Litter». Se mer på www.recyclingportal.eu/artikel/24476.shtml Asle Isaksen
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094