Effekten av design
Ved å jobbe strategisk med design kan bedrifter bli morgendagens vinnere i den stadig tøffere og mer globaliserte kampen om kundene, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som deler ut prisen Design Effekt.
Et nytt lastbærersystem sparer Posten for 15 millioner kroner, 15 000 ansatte for mulige slitasjeskader og miljøet for skadelig utslipp. – Det var helt nødvendig for oss å utvikle og effektivisere virksomheten for å overleve, forteller Cathrine Laksfoss, økonomi- og utviklingsdirektør for logistikkdivisjonen i Posten Norge.
Med dette utgangspunktet satte de seg ned med designbyrået Inventas Trondheim for å utvikle et nytt system for lasting og håndtering av post. Resultatet ble noe så sjeldent som et kinderegg: Tre gode ting på én gang. – Vi har redusert våre årlige logistikkostnader med 15 millioner kroner. Samtidig har vi redusert sykefravær og personskader, og vi sparer miljøet for CO2-utslipp, forteller Laksfoss fornøyd.
Fraktet luft
Bakgrunnen for designarbeidet er strategien om å automatisere og industrialisere Posten. Løsningen er inspirert av legoklossene. – Det gjaldt å unngå omlasting, ompakking og merhåndtering. Derfor ble det utviklet ett felles og standardisert system av kassetter, kasser og paller til frakt, sortering og oppbevaring av brev og pakker, forklarer Laksfoss.
Tidligere fraktet Posten mye luft på grunn av dårlig pakking. Nå går det 70 prosent mer post per pall og tomgodset er sammenleggbart, og dette gir store innsparinger. Lastemateriellet er videre tilpasset menneskene og maskinene som håndterer det.
Siden november 2006 har lastbærerne vært i bruk i hele virksomheten. – De er lettere og mer ergonomiske enn de vi brukte tidligere. Det har vært mye ros og svært få klager etter byttet, sier Cathrine Laksfoss.
Og om det ikke skulle være kjent; lastbærerne produseres av Norplasta AS i Stjørdal.
Forkortet pressemelding fra Norsk Designråd
Les mer om dette i Plastforum nr 7 - 2010