Oppsiktsvekkende ordrevekst for tyske maskinprodusenter
VDMA meldte 2. september om en usedvanlig kraftig økning i ordreinngangen for tyske plast- og gummimaskiner i første halvår 2010. – Ingen forutsatte eller våget å tro på et hopp på 85 prosent i registrerte industriordre i de første seks månedene av året. Dette er en utrolig utvikling som gir grunnlag for optimisme, sier Ulrich Reifenhäuser, styreleder i VDMA.
Ordrene som nå er satt i produksjon gir i snitt arbeid for bransjen på 6,3 måneder framover, mot snaue fire måneder på samme tid i fjor.
Salgsinntektene kunne vært høyere Den sterke økningen må selvfølgelig ses i sammenheng med den svært lave ordremengden i store deler av 2009, men er uansett gledelig og gir bud om at dynamikken i plastindustrien og hos kundene er tilbake på rett spor.
Når det gjelder salgsinntekter fra januar til juni 2010, er omsetningen nå på et nivå som bare er tre prosent under samlet omsetning for hele 2009. Og det er fortsatt et halvt år igjen av 2010. I fjor var det, som ledd i tyske myndigheters og plastmaskinprodusentenes anstrengelser for å motvirke finanskrisen, relativt høy produksjon av maskiner for det innenlandske, tyske markedet. Dermed er leveranser til det nasjonale markedet i år lavere enn det ville vært om tiltakene i fjor ikke hadde vært satt inn. – I lys av den markerte økningen i ordreinngangen, forventer vi at salgsinntektene vil vokse med 11 prosent innen utgangen av året, sier Thorsten Kühmann. Han er adm. direktør for VDMA.
Utsiktene gode
Den internasjonale etterspørselen etter tyske plast- og gummimaskiner viser vekst i alle deler av verden. Den faktiske utviklingen har vært langt over hva medlemmene i VDMA forventet så sent som i januar i år.
Det er nå en uttrykt optimisme i næringen. Den har tro på at kunder over hele verden fortsatt vil komme med bestillinger og at alle salgsregioner skal utvikle seg positivt også i andre halvdel av 2010. Nedbemanningene som preget produsentene i første halvår 2009 er nå praktisk talt borte.
– Den store økningen i ordreinngangen er et ideelt scenario foran K 2010 i Düsseldorf i oktober, sier Ulrich Reifenhäuser. – Tyske produsenter vil på K-messen gjerne ha bekreftet at vekstratene i de siste månedene ikke bare er et resultat av oppdemmet etterspørsel, men at den også reflekterer et solid forretningsvolum som stabiliserer hele industrien sett i lys av regionale sykluser, avslutter en optimistisk Ulrich Reifenhäuser.