Karbonnanorør gir bedre kanoer
Fredrikstad-selskapet Re-Turn AS har i et par år hatt blest rundt sin produksjon av gelcoat med nanotilsetninger. Slik gelcoat gir skip mindre motstand i vannet og derav redusert drivstofforbruk. Nå melder Bayer at Re-Turn AS bruker Baytubes karbonnanorør i sin gelcoat for raskere, mer stabile og slitesterke kajakker.
Konvensjonelle gelstrøk, særlig de som brukes på lette og sporty kajakker, er ofte svært sensitive for ytre, mekaniske påkjenninger. Ved å styrke den ytre delen av skroget med gelcoat som er modifisert med karbonnanorør gjør farkosten langt mer motstandsdyktig mot slitasje fra fjæresteiner, grunner og skjær. Også flere andre fordeler oppnås med den nye, modifiserte gelcoaten; små hårrørssprekker oppstår sjeldnere, selv etter lang tids bruk. Gelcoaten, som har tilsatte karbonnanorør, motstår også UV-stråling. Dermed reduseres bl.a. blekingstendenser.
I en av prototypene endret Re-Turn ytre del av skroget med hydrofobe tilsetningsstoffer i tillegg til bruk av Baytubes. – Det medfører at kajakken ikke blir så skitten hverken over eller under vannlinjen og den er enklere å rengjøre, sier Dietrichson. Han håper at kombinasjonen av de to tilsetningene vil resultere også i en annen, stor fordel; motstanden mellom skroget og vannet blir lavere. – Dette vil innebære at kajakken vil gli raskere gjennom vannet uten at det må padles hardere. Det er faktisk en stor fordel som alle kajakkelskere vil vite å sette pris på, mener Dietrichson. Det vil også være slik at Re-Turns gelcoat med nanorør-tilsetninger gjør kajakken stivere og derav mer stabil. – Dette gjør båten lettere å padle og mer av kajakkpadlerens muskelkraft brukes til å gi båten god fart, sier Dietrichson.
I løpet av denne sommeren har flere, erfarne padlere testet prototypene fra Re-Turn i konkurranser. Resultatene herfra er foreløpig ikke kjent. I mellomtiden er eksperter fra det norske selskapet i samarbeid med Bayer MaterialScience i gang med å videreutvikle bruken av materialer modifisert med karbonnanorør. I fremtiden tror Re-Turn at materialene med hell kan brukes også på andre områder, så som på overflaten av rotorbladene på vindturbiner. Ifølge Bayer MaterialScience har flere innovative bedrifter begynt å snuse på det store potensialet som kan gi etablerte materialer helt nye egenskaper.