«For liten omstillingsevne og innovasjon reduserer sprøytestøpernes konkurranseevne»
I juni inviterte Forum for sprøytestøping sprøytestøpebransjen til to dagers teknisk seminar. Årets utgave hadde i likhet med tidligere arrangementer et variert fagprogram. Nytt var en analyse av bransjens konkurransekraft gjort av Christian Lodgaard i SBS. Analysen vakte debatt…
Svak konkurransekraft Christian Lodgaard fra Scandinavian Business Seating (SBS – hvor stolprodusenten HÅG inngår) hadde påtatt seg den dristige oppgaven med å presentere en analyse av norske sprøytestøperes konkurransekraft. Parametrene som ble vurdert var pris, teknologi og kvalitet. Lodgaard har bl.a. erfaring med leveranser til bilindustrien gjennom tidligere jobb i Hydro. Han ga en beskrivelse av dagens arbeidsgiver og viktigheten av å forbli i Skandinavia. SBS er også opptatt av at leverandørene skulle være med og delta i konsernets utvikling. Når det gjaldt plastbedriftenes konkurranse- og innovasjonsevne var han langt fra optimistisk. – Med noen hederlige unntak er skandinavisk plastindustri ikke konkurransedyktige, slo han fast! Årsaken mente han var flere, og nevnte faktorer som størrelse, kultur og profesjonalitet som begrensninger. Ikke alle i salen likte det de hørte eller var enige i hans vurderinger. Men, Lodgaard holdt fast på sin påstand om manglende omstillingsevne og innovasjonsgrad i bedriftene. – Særlig dette med å tilpasse seg nye krav må tas alvorlig, sa han.
Tekst og foto: Jon Hermansen, jhermansen1@me.com
(En fyldigere artikkel fra seminaret kommer i augustutgaven av Plastforum. Red.)