Større båter, men færre folk på Sjøen for Alle
«Sjøen for alle» åpnet 29. februar og stengte dørene halvannen uke senere. Navnet indikerer en messe for «hvermannsen», men en kommer likevel ikke bort fra at båtene blir større og større, med høyere prislapp. Kanskje er det årsaken til at frammøtet ikke fulgte «to-fot syken»?
Kjente og kjære utstillere Undertegnede tok selv en tur på «Sjøen for alle» for å betrakte årets avkom fra båtbransjen. Et kanskje litt overfladisk syn gir et inntrykk av at båtene blir større og større. De av oss som har en nyere båt vet at den slags hobby aldri har vært billig her på berget. Når det derfor hevdes at prisene er grunn til at publikum vegret seg mot å stille opp, velger jeg heller å tro på andre grunner. Flere kjente, og kjære, utstillere var på plass også i år. Av de som opptok mest av min tid, bør Cormate (Hydro Design AS), Hydrolift, GH Båt, Goldfish og Ibiza nevnes. En fellesnevner er at alle er norske båtbedrifter med flere års erfaring og suksess i båtbransjen. Cormate, med designer Egil Ranvig i spissen, har produsert en meget vellykket båt. T-27 gir et solid inntrykk, samtidig som funksjonelle løsninger er satt i fokus. Båtens høye pris gjør den dog til nok et drømmeobjekt. Cormate har derimot en 24-foter på trappene, noe som kan gjøre prisen noe hyggeligere. Men en båt for menigmann blir den nok likevel ikke.
Klimakset uteble I lys av flere års priser for god design, ventet jeg meg mye av Hydrolifts stand på årets messe. Jeg ble nærmest litt skuffet da jeg så at utstilleren bare hadde tatt med seg noen få båter. For all del: standen så utrolig profesjonell ut, med blant annet deres nye 25-foter, men det store klimakset uteble – dessverre. Så får det være et plaster på såret for undertegnede at Bård Ekers designteam fikk Merket for God Design for Hydrolift C-27 noen dager etter at båtutstillingen på Lillestrøm var over. GH Båt har i de senere år våknet til live igjen. Allerede nevnte Egil Ranvig var med i utviklingsprosessen av GH V-20 og har blant annet hatt ansvaret for båtens design. V-20 har utrolig tøffe linjer, samtidig som prisen framstår som spiselig. Det bør også nevnes at det, nytt for året, nå er mulig å velge farge på skrogsiden. GHs nye 23-fots daycruiser er også et spennende alternativ. Ibiza har hatt en god stand i flere år. Årets stand overgikk det meste denne utstilleren tidligere har vist. Med tre spennende nyheter, blant annet deres nye 28-foter, var det all grunn til å ta seg en tur innom. Det er grunn til å tro på en fortsatt hyggelig tid for Ibiza.
Eksklusivt og sportslig Goldfish’ stand var i år som i fjor preget av eksklusivitet og sportslighet. Deres nye 30-foter var på plass og gjorde et solid inntrykk. Dette er virkelig en båt du kan dra på turer til Strömstad med uten å måtte bekymre deg for litt vind i fra sør-vest. Imidlertid: Goldfish har aldri hatt billige båter. Men; det er da lov til å drømme! «Sjøen for alle» hadde definitivt fortjent flere besøkende. Etter flere år med et hett båtmarked må man kanskje finne seg i noen litt mer avslappede år? Jeg tror uansett at vi vil se mange av årets nyheter på vannet i sommer, for ordrebøkene ble rapportert å være hyggelig fulle også på denne båtmessen. Tekst og foto: Åsmund Isaksen