23948sdkhjf

Smartline - Veldesignet rørsystem fra Pipelife AS

Én av de største investeringene i Pipelife-konsernets historie omsettes nå i nye produkter. Med smart og revolusjonerende design skal rørdelproduksjonen sikres i Pipelifes norske bedrifter. De slagfaste PP-delene i Smartline skal bli en internasjonal merkevare for fremtidens rørsystemer innomhus.
Torsdag 23. august lanserte Pipelife Norge AS sitt nye rørsystem kalt Smartline. Med en storstilt lansering på Aker Brygge i Oslo og med medbrakt underholdning fra Surnadal, ble drøyt 150 personer fra rørleggerfirmaer og grossister presentert for det som Pipelife selv kaller en helt ny generasjon rørsystem. Fem år har det tatt å utvikle systemet. – Men; det er først nå, ved lanseringen av produktet, at jobben starter, sa markedssjef Ole Bævre fra scenen på Felix konferansesenter. De kommende par månedene skal han og Pipelifes folk reise land og strand rundt og presentere systemet.
Usynlige skjøter, reduserte logistikkostnader Pipelife beskriver Smartline som et «alt i ett system». Mens grossister og forhandlere i dag må forholde seg til rundt 240 forskjellige deler for et avløpssystem, vil det nye systemet redusere antall deler til nær 150. Det gir enklere logistikk og mindre transportbehov. Det reduserte antallet deler gjør det også mer installasjonsvennlig. Og så blir sluttresultatet svært mye penere. – Vi har satset på flott og unik design. Ønskes det for eksempel ekstra finish på et baderom, er det bare å velge Smartline i forkrommet versjon, mente Bævre. Og han slo et slag for at den nesten usynlige utformingen av skjøtene, gjorde renhold til en langt enklere prosess.
Utvider sortimentet neste år Rørene er nå uten muffe. Bend, grenrør og andre deler har fått samme utvendig diameter som selve rørene. Ved lanseringstidspunkt tilbyr Pipelife to dimensjoner; rørsystemer med diameter på 40 og 50 millimeter. Tynnere løsninger gjør at de tidligere 32 millimeters rørene nå erstattes av 40 millimeter, uten at det bygger noe mer. I løpet av 2008 skal sprøytestøpe- og montasjelinjene for rørdeler på 75 og 110 millimeter være klare og gi et komplett produktprogram levert fra fabrikken i Surnadal.
Konsernets største satsing? – For to år siden investerte Pipelife Norge for rundt 25 millioner kroner i forbindelse med den store produksjonslinjen ved Stathelle-fabrikken. Nå har vi brukt minst det samme på utviklingen av det nye rørsystemet i Surnadal, herunder på å automatisere sprøytestøpeproduksjonen av rørdeler, sa en tydelig stolt daglig leder, Kjell Larsen, til Plastforum. Men eksakt sum for investeringen ville han ikke ut med. – Investeringen denne gang er større, gjentok han bare, og mente den var med å sette Pipelife Norge på verdenskartet. Han var sikker på at disse to investeringene ville sikre produksjonsvirksomheten i Norge. – Når konsernledelsen i Pipelife sa ja til vårt prosjekt, sa de samtidig ja til å beholde sprøytestøping av rørdeler i Norge. Uten dette produktet kunne det vært over og ut for delproduksjon i Norge. Vi har skapt unike produkter det ikke finnes maken til noen steder i verden, mente Larsen.
«Tenk offensivt» Kjell Larsen kom inn på en del tøffe tak de siste årene i Norge, med nedlegging av fabrikken i Vanvikan som den tøffeste. Men samtidig så han det helt sentralt å satse videre, herunder også på viktigheten av å samarbeide med andre for å utvikle løsninger. Rent generelt så han på innovasjon og fremtidstro som vesentlig for fortsatt industrivekst i Norge. – Produksjon av unike produkter vil fortsatt gi nasjonal verdiskaping, sa Larsen til Plastforum. Han medgikk at han mang en gang hadde savnet en nasjonal satsing på akkurat det å tenke offensivt. Alt for lett lar norske bedrifter seg prege av at vi lever i et høykostland og dermed er ute av konkurransen lenge før den har begynt. – Kan vi slå Argentina og Brasil i fotball, kan vi også være med å fighte med resten av verden med våre industriprodukter, hevdet han. – Ved å satse på det unike, ved å legge inn ny design i produktene kan vi være med å kjempe i toppen på en lang rekke områder. For vår del er vi sikre på at våre satsinger på Smart Line og på enklere montasje og færre deler legger grunnlaget for langsiktig drift i Norge. Produktene skal sikre suksess både hjemme og ute, avsluttet Kjell Larsen.

Asle Isaksen



Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078