Raufoss Fuel Systems AS skal produsere gasstanker til europeiske personbiler
Raufoss Fuel Systems AS, heleid av Hexagon Composites ASA, offentliggjorde i slutten av april oppstarten av et prosjekt for utvikling av CNG-drivstofftanker til europeiske personbiler.
Raufoss Fuel Systems har initiert aktiviteter rettet mot design og produksjon av CNG-drivstofftanker for personbilmarkedet. Prosjektet man nå går inn i er delvis finansiert av en stor europeisk bilprodusent som, etter en omfattende utvelgelsesprosess, valgte Raufoss Fuel Systems som sin utviklingspartner for komposittankene. Raufoss Fuel Systems sier i en pressemelding at tankene er prisgunstige, med en svært lav vekt i forhold til konvensjonelle ståltanker. Komposittløsningen, en såkalt type 4-sylinder, er utviklet i to forskjellige konfigurasjoner; den ene forsterket med en hybridløsning av karbon og glass og den andre kun med glassfiber. Dette for å fylle kravene til applikasjonen. Ragasco som er et søsterselskap til Raufoss Fuel System har utviklet en helautomatisk produksjonslinje som skal brukes i den fremtidige serieproduksjonen. Produksjonsprosessen er designet for en kapasitet på mer én million tanker per år. Raufoss Fuel System er, sammen med søsterselskapene Ragasco på Raufoss og Lincoln Coposites, Nebraska, USA, ledende innen leveranser av komplette CNG- og hydrogen lagringssystemer for bilindustrien. Som kjent har Ragasco hatt stor suksess med sine lavtrykkstanker produsert på Raufoss og som hovedsakelig brukes til oppbevaring av LPG (propan og butan). Nå gir altså Ragascos kompetanse på dette området, synergier og spennende utsikter også for høytrykkstanker for fremtidens gassdrevne biler.