Ny plaststrategi i EU bedrer miljøet og skaper nye, grønne jobber
I Europa genereres årlig om lag 25 millioner tonn plastavfall, men mindre enn 30 prosent blir i dag samlet inn for resirkulering.
Over hele verden utgjør plast opp mot 85 prosent av strandsøppelet. EU-kommisjonen sier i en kommentar at selv innbyggernes lunger – og ikke minst matfatet – påvirkes av mikroplast i luften, i drikkevann og i maten vi spiser. Dette har en foreløpig ukjent helseeffekt.
Kun fem prosent av verdien av plastemballasje beholdes i økonomien, fremkommer det av estimater. Resten, 95 prosent, går tapt etter en meget og alt for kort, førstegangs bruk. Kostnadene per år utgjør derfor et sted mellom ufattelige 70 og 105 milliarder euro. Europa har absolutt ikke råd til det.
Plast som ikke gjenvinnes betyr at materialene forblir i naturen. Og: det tar hundrevis av år å bryte ned denne plasten. Millionene av tonn plastavfall som hvert år havner i havet, er ett av de mest synlige og alarmerende tegn på problemer som plast forårsaker. Dette fører nå til økende bekymring over hele verden. Og med et indre marked for varer, er dette et problem som krever og nå får en felles, europeisk respons.
Dette er bakgrunnen til at Europa-kommisjonen 16. januar etablerte den aller første europeiske strategien for plast. Strategien skal være en del av overgangen til en sirkulær økonomi. Målet er å beskytte Jorda, ta vare på oss som bor her på best mulig måte samt styrke næringsgrunnlaget for industriell gjenvinning.
Strategien skal beskytte miljøet mot forurensning av plast samtidig som det fremmer vekst og innovasjon. Det gjør at det som er en alvorlig og stor utfordring skal overgå til å bli en positiv agenda for Europas fremtid.
Det blir viktig for EU i tiden som kommer å endre måten produktene designes, blir produsert, brukt og resirkulert på. Ved å ta fatt i dette, vil det skapes nye muligheter for produksjon og investeringer samtidig som nye jobber vil se dagens lys.
I den nye plast-strategien skal all plastemballasje i EU-markedet være resirkulerbar innen 2030, forbruket av engangsplast skal reduseres og intensjonene er at bruk av mikroplast i produkter skal begrenses.
Ifølge Avfall Norge omfatter EU-kommisjonens plaststrategi blant annet dette:
- krav om at all plastemballasje skal være resirkulerbar innen 2030
- emballasjedirektivene skal gjennomgås med sikte på å øke bruken av resirkulerte råvarer
- utvikle kvalitetsstandarder for sortert plastavfall og gjenvunnet plast gjennom CEN
- veiledningsmateriell på kildesortering og sikre implementering av eksisterende krav
- utrede en regulering av plastartikler til engangsbruk
- pålegge havner mottaksfasiliterer for avfall fra skip
- utvikle tiltak for å redusere forsøpling fra fiskeutstyr (produsentansvar, fond, pantesystemer)
- tiltak mot forsøpling fra akvakultur (BAT)
- bedre overvåkning av forsøpling og mikroplast
- starte arbeidet med å utvikle harmonisert regelverk for definisjoner og merking av komposterbar og bionedbrytbar (bio)plast
- gjennomføre livsløpsanalyser for å identifisere områder der disse (bioplast) er formålstjenlige og kriterier for slik bruk
- starte arbeidet med å innføre restriksjoner (vise-president Timmermanns brukte ordet forby) oxodegradables (plasttype som markedsføres som bioplast/nedbrytbar, men som bare desintegreres i mikroplast)
- starte arbeidet med å forby tilsiktet tilsetning av mikroplast i visse produkter (kosmetikk) via REACH
- starte arbeidet med å redusere utilsiktet spredning av mikroplast fra bildekk, tekstiler og maling, samt spill av plastpellets.
- evaluere avløpsrensedirektivet mht rensing av mikroplast
- utgi veileder for differensierte gebyrer (eco-modulation) under produsentansvaret
- sikre at eksportert plastavfall følger kravene i avfallstransportforordningen
- støtte utviklingen av sertifiseringssystem for plastgjenvinningsanlegg i EU og andre land.
Under den nye strategien vil EU gjøre gjenvinning lønnsomt og til gjenstand for å drive butikk, strategien vil kutte mengden av plastavfall, stoppe forsøplingen av havet, være en driver for investeringer og innovasjon samt tydeliggjøre forandringer ikke bare i EU, men over hele verden.