23948sdkhjf

Jakter fremtidens miljøvennlige hurtigbåt

Et utviklingsprosjekt med fem konsortier skal jobbe for å utvikle fremtidens miljøvennlige hurtigbåt.
I jakten på fremtidens utslippsfrie hurtigbåt har Trøndelag fylkeskommune signert kontrakt med fem konsortier i et utviklingsprosjekt som skal jobbe frem og demonstrere at nullutslipp er mulig for hurtigbåter med hastigheter over 30 knop, skriver fylkeskommunen i en pressemelding.

Fem konsortier
De fem konsortiene som får kontrakt er ledet av:

• Brødrene Aa
• NTNU Technology Transfer og Flying Foil
• Rødne Trafikk As
• Transportutvikling As
• Selfa Arctic AS

Hvert av konsortiene består i snitt av fem partnere med sentrale aktører fra norsk maritim næring. Blant disse er store selskaper fra verft, rederi, design- og teknologimiljø representert.

Alle konsortiene har noe særegent ved seg, men sentralt i utviklingen står endringer i hydrodynamikk ved for eksempel bruk av foil, reduksjon i energiforbruk og nye energibærere innen batteri og hydrogen.

Verdenseliten
Fylkeskommunen mottok syv gode tilbud som alle tilfredsstilte kravene, noe som har gjort det vanskelig å velge de fem som skulle være med, skriver fylkeskommunen i meldingen.

- Når vi nå går videre med fem konsortier er det et stort skritt på veien mot målet om en dag å kunne skrive kontrakt på en utslippsfri hurtigbåt. Vi hadde en drøm om å gjennomføre et slikt utviklingsprosjekt. Med ti andre fylkeskommuner med i prosjektet er potensialet for at næringen kan lansere en ny form for kysttransport, som i ettertid vil kunne eksporteres til verden rundt oss, nærmere. Måten næringen har tatt utfordringen på viser at vi har en maritim industri i verdenseliten, sier fylkesdirektør for samferdsel Erlend Solem.

Lanseres på 2020-tallet
Sommeren 2019 skal de fem konsortiene kunne demonstrere sine konsepter for utslippsfrie hurtigbåter. Fylkeskommunene som deltar i prosjektet vil deretter kunne benytte de fremlagte konseptene som grunnlag for fremtidige anbud.

- Målet er at verdens første utslippsfrie hurtigbåt skal kunne lanseres tidlig på 2020-tallet. Med dagens tildeling er sannsynligheten stor for at den vil være utviklet med norsk kompetanse og teknologi, sier prosjektleder Lars Fabricius.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078