Jakter fremtidens miljøvennlige hurtigbåt
Et utviklingsprosjekt med fem konsortier skal jobbe for å utvikle fremtidens miljøvennlige hurtigbåt.
Fem konsortier
De fem konsortiene som får kontrakt er ledet av:
• Brødrene Aa
• NTNU Technology Transfer og Flying Foil
• Rødne Trafikk As
• Transportutvikling As
• Selfa Arctic AS
Hvert av konsortiene består i snitt av fem partnere med sentrale aktører fra norsk maritim næring. Blant disse er store selskaper fra verft, rederi, design- og teknologimiljø representert.
Alle konsortiene har noe særegent ved seg, men sentralt i utviklingen står endringer i hydrodynamikk ved for eksempel bruk av foil, reduksjon i energiforbruk og nye energibærere innen batteri og hydrogen.
Verdenseliten
Fylkeskommunen mottok syv gode tilbud som alle tilfredsstilte kravene, noe som har gjort det vanskelig å velge de fem som skulle være med, skriver fylkeskommunen i meldingen.
- Når vi nå går videre med fem konsortier er det et stort skritt på veien mot målet om en dag å kunne skrive kontrakt på en utslippsfri hurtigbåt. Vi hadde en drøm om å gjennomføre et slikt utviklingsprosjekt. Med ti andre fylkeskommuner med i prosjektet er potensialet for at næringen kan lansere en ny form for kysttransport, som i ettertid vil kunne eksporteres til verden rundt oss, nærmere. Måten næringen har tatt utfordringen på viser at vi har en maritim industri i verdenseliten, sier fylkesdirektør for samferdsel Erlend Solem.
Lanseres på 2020-tallet
Sommeren 2019 skal de fem konsortiene kunne demonstrere sine konsepter for utslippsfrie hurtigbåter. Fylkeskommunene som deltar i prosjektet vil deretter kunne benytte de fremlagte konseptene som grunnlag for fremtidige anbud.
- Målet er at verdens første utslippsfrie hurtigbåt skal kunne lanseres tidlig på 2020-tallet. Med dagens tildeling er sannsynligheten stor for at den vil være utviklet med norsk kompetanse og teknologi, sier prosjektleder Lars Fabricius.