Pure Atlantics fikk NEI
Ville bygge verdens lengste fiskeoppdrettsskip – søknad ble avslått av Fiskeridirektoratet.
Begrunnelsen er at planen ikke bidrar til betydelig innovasjon til næringen, ifølge brevet som er datert 16. mai.
Her skriver Fiskeridirektoratet blant annet:
"Det må etter Fiskeridirektoratets vurdering foreligge et sterkere teknisk dokumentasjonsgrunnlag dersom det skal tildeles utviklingstillatelser for å bygge verdens største skip. Fiskeridirektoratet vurderer derfor at det ikke er godtgjort at prosjektet oppfyller vilkåret om «betydelig innovasjon".
Verdens lengste skip
Pure Atlantic har søkt rekordhøye 45 utviklingskonsesjoner, flere enn noen andre. Dette kunne ha gitt dem en brutto slaktevolum på 50.000 tonn laks per år.
Planen var å bygge verdens lengste skip: 521 meter langt og 90 meter bredt.
Energibehovet til skipet skulle dekkes gjennom påmonterte vindmøller. Inni skroget ville det vært åtte separate tanker for oppdrett.
Prislapp: 3,3 milliarder
Tom Henrik Sundby, som er tidligere finansdirektør i seismikkselskapet Polarcus, står bak prosjektet sammen med Svein Johnny Naley og Kåre Jostein Larsen – begge med bakgrunn fra offshorebransjen.
Selve skipet var beregnet til å koste rundt 3,3 milliarder kroner å bygge.