23948sdkhjf

Full fres og heder for TOMRA

TOMRA ble 23. mai kåret til vinner av The European Business of the Year Award i kategorien for selskaper med en omsetning på €150 millioner og høyere. Noen dager senere førte EUs plastutspill til at Tomra-aksjen steg til høyeste nivå på 17 år.

EUs plastutspill først: EU-kommisjonen meldte i 28. mai 2018 at man ønsker å begrense plastforsøplingen i naturen/havet, ved bl.a. å forby sugerør, engangsbestikk og engangstallerkener. Samtidig satte man seg målet at 90 prosent av alle engangsflasker i plast, skal innsamles i alle EU-land. Panteordninger vil være aktuelt for å nå slike mål.

La oss også ta med at engangs drikkebeholdere i plast kun skal være tillatt å selge dersom kork/kapsel henger fast til beholderen.

Meldingen fra EU er selvfølgelig godt nytt for sorterings- og pantegiganten Tomra. Aksjen steg til sitt høyeste nivå på 17 år.

EU-forslaget skal nå diskuteres i medlemslandene og i EU-parlamentet. Målet er å få det vedtatt før valget til Europa-parlamentet i 2019.

Så til pristildelingen: Prisen anerkjenner Tomra som ett av de beste europeiske selskapene når det gjelder innovasjon, forretningsetikk og økonomisk suksess. Kunngjøringen kom på et galla-arrangement i Warsawa, Polen, 23. mai.

– Det er en stor ære å motta denne prisen på vegne av alle ansatte. Det globale Tomra-teamet arbeider hardt for å oppfylle visjonen om å være en leder i ressursrevolusjonen. Prisen vil motivere oss ytterligere i arbeidet med å utvikle innovative løsninger innenfor ressursoptimalisering, sa Lorraine Dundon, Tomra Vice President og Head of Group Brand, etter å ha mottatt prisen.

Et åpent marked og utviklingen av et sterkere og mer bærekraftig samfunn for alle, er det som ligger til grunn for mye av Tomras suksess. Pristildelingen gir Tomra økt energi for fortsatt å utvikle banebrytende løsninger og utvide forretningsområdene – alt i god forretningsetikk.

 The European Business Awards er åpen for selskaper i alle størrelser og alle bransjer. Den er nå i sitt åttende år og har i år engasjert mer enn 24 000 bedrifter fra 33 europeiske land.

I årets første runde av konkurransen, ble Tomra utnevnt til en av ti nasjonale vinnere fra Norge. I andre runde av konkurransen ble 110 Ruban d'Honneur-mottakere valgt ut fra 709 nasjonale vinnere av et panel med dommere bestående av europeiske ledere innenfor næringsliv, politikk, akademia og entreprenørskap. En offentlig valgprosess ble også gjennomført, og Tomra fikk flest stemmer fra Norge og vant utmerkelsen National Public Champion Norway. Etter ytterligere omfattende arbeid blant dommerne, ble det valgt ut 11 kategorivinnere.

– Denne prisen betyr mye for oss. Jeg vil gjerne få takke alle som stemte på oss, inkludert dommerne som ga oss det endelige godkjenningsstempelet. Denne prisen er et tegn på den sanne gruppeånden som er synlig i hele Tomra, sier Stefan Ranstrand, CEO i Tomra, i en kommentar.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094