23948sdkhjf

Modulbaserte brenselcelleløsninger for båter er prinsippgodkjent

HYON AS, som er et joint venture-selskap eid av Hexagon Composites ASA, Nel ASA og PowerCell Sweden AB, har mottatt verdens første prinsippgodkjenning fra DNV GL for modulbaserte brenselcelleløsninger til bruk i maritimt miljø.

I en pressemelding fra de tre selskapene står det at dette er en viktig milepæl for bruken av brenselcelleoppløsninger til båter. For Hexagon Composites ser man selvfølgelig dette som en økt mulighet for bruk av lette høytrykksbeholdere for hydrogen.

Godkjenningen fra DNV GL bygger på MSC 100-brenselcellen fra PowerCell og den åpner for generell bruk av brenselceller i skip. JV-selskapet har dermed ferdige og godkjente modulariserte løsninger for brenselceller om bord. Dette skal inkludere alle nødvendige sikkerhets- og tilkoblingssystemer.

Løsningene kan installeres over eller under dekk og omfatter skip med behov for el.kraft fra 100kW opp til containerskip i megawatt-klassen.

HYON/PowerCell-løsningen skal være betydelig mindre og lettere enn marine kraftgeneratorer som går på diesel eller gass som drivstoff.

– Med godkjenningen demonstrerer vi overfor markedet at det finnes sikre løsninger for å ha hydrogen og brenselceller ombord på alle typer skip. Dette er en milepæl for å tenke nytt, sier sier adm. direktør i HYON, Tomas Tronstad i en kommentar til godkjennelsen fra DNV GL.

HYON bruker PowerCell som leverandør av brenselceller. Disse skal, ifølge Hexagon Composites, være verdensledende hva gjelder energitetthet og lav vekt.

I maritime applikasjoner vil brenselcellen MS-100, med elektrisk effekt på 100kW, være selve byggeklossen.

Den internasjonale shippingorganisasjonen IMO har besluttet at halvparten av utslippene fra skip skal være borte innen 2050. Og presset fra myndigheter over hele verden til reduserte utslipp er stort. Det maritime markedet blir dermed et attraktivt marked for hydrogenteknologi.

Hexagon Composites understreker at prosjekter som ønsker å benytte hydrogenteknologi er godt i gang for ferger og høyhastighetsfartøyer. De legger til at trafikk i nærmiljøet, inkludert cruiseskip med faste anløp, arbeidsbåter og offshorefartøyer er andre eksempler på skipssegmenter der hydrogen og brenselceller vil passe godt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078