23948sdkhjf

Reparerer oljerørledninger subsea med epoksy

Fuglesangs AS og 3X Engineering har utviklet en helt ny teknologi hvor man reparerer rør og strukturer under vann, nå også i kjøligere vann. Nyvinningen ble vist på ONS-messen og det var stor interesse for den nye teknologien.

Fuglesangs har spesialisert seg på pumper og pumpesystem til både hav- og landbasert industri. Nå har den tradisjonsrike bedriften fått med Equinor til å kvalifisere denne nye måten å reparere rør og strukturer under vann på ved hjelp påføring av en ekstremt sterkt eposky, armert med Kevlar.

Etter flere år med utviklingsarbeid kunne Fuglesangs og 3X Engineering endelig presentere den nye teknologien på ONS tirsdag i denne uken. Teknologien gjør det mulig å reparere rør under vann på en helt ny og langt mer sikker måte enn tidligere – kalt subsea wrapping. En del av nyvinningen er at det er utviklet en hydraulisk maskin for selve wrappingen

Det var stor interesse for presentasjonen på ONS-messen tirsdag.

- Vi fikk en rekke positive tilbakemeldinger på det vi presenterte, og skal ta tak i ting som vi skal jobbe videre med framover, sier fjerde generasjon Fuglesang, styreleder og primus motor for prosjektet, Hans Peter Fuglesang.

- Jeg vil påstå at dette at dette er noe helt nytt innen rørreparasjon under vann. Vi har etter flere år med utvikling nå kommet så lang at vi har reparert rør og strukturer på Oseberg Syd-plattformen. Nå står Oseberg Øst for tur. Flere andre større operatører i Nordsjøen har meldt sin interesse, legger han til

Den nye teknologien går under navnet subsea wrapping. Fuglesang kan fortelle at prosjektet snart har vart i tre år, men at oljekrisen satte en midlertidig stopper for det. Nå har man imidlertid fått det oppe og går igjen.

- Vi kom i 2014 i kontakt med en 3X Engineering i Monaco som var i ferd med å utvikle epoxyen vi trenger for å kunne gjøre arbeid under vann. Det viste seg imidlertid at det ble utfordringer med vedheftet, som ikke var godt nok i kaldt vann. Nå kan vi i samarbeid med 3X Engineering si at vi har funnet riktig formel på teknologien, og er altså i ferd med å starte arbeidet på flere plattformer, sier Hans Peter Fuglesang.

- Med denne nye teknologien løser vi problemer som man ikke har kunnet løse tidligere, sier styrelederen i Fuglesangs videre. Han kaller den nye teknologien et stort framskritt for undersjøisk rør- og struktur-reparasjoner, og sier at den nye metoden både er sikrere, bedre og mer bærekraftig enn tidligere måter å reparere rør og strukturer under vann på. Dykkerne må igjennom en dags trening på land for å gjennomføre jobben. Equinor har investert mye penger i å kvalifisere teknologien og er glade for at reparasjoner på 3 caissoner på Oseberg Syd har vært vellykket gjennomført i sommer. Reparasjonene Gjøres i henhold til ISO- og ASME-Standarder.

- Subsea wrapping er en enkel teknologi i forhold til de alternative som vi har hatt til i dag når det gjelder reparasjon og korrosjonsbeskyttelse av rør og strukturer under vann. I tillegg vil det spare oljeselskapene store summer fordi man ikke trenger å stanse produksjonen på plattformene over lang tid. I tillegg er det også et positivt sikkerhetsaspekt ved denne måten å reparere under vann på. Strukturen blir styrket og det er mer miljøvennlig og en grønn måte å jobbe på. Epoxyen vi bruker tilfredsstiller selvsagt alle miljøkrav med god margin, og det samme gjør vedheftet og holdbarheten, noe som gir forlenget levetid på flere av plattformene, sier Fuglesang.

Han tror markedet er stort for denne nye typen teknologi, og flere meldte sin interesse for teknologien på ONS-messen da selskapet presenterte den.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094