23948sdkhjf

Bygger demobil med gjenvunnet husholdningsplast

Det er viktig å øke andelen av resirkulert plast også i kjøretøyer. Det bedrer bilens miljøpvirkning. Borealis og Borouge melder nå at de ser lovende resultater av samarbeid i hele verdikjeden og der man har tatt i bruk resirkulert plast fra husholdningene i sitt produktsortiment.

Borealis forteller i en pressemelding at PP-kvaliteten PCR Daplen nå er brukt i produksjonen av en hybrid-SUV fra Volvo. PCR Daplen inneholder både jomfruelig plast og gjenvunnet plast fra husholdningene (PCR = post-consumer recycled).

En spesialbygd Volvo XC60 ble nylig avduket på et arrangement kalt Volvo «Ocean Summit», holdt i Göteborg. Eventet var organisert for å fokusere på innovative løsninger for å gjøre noe med plastforurensede havområder.

Dette passer selvfølgelig også godt inn i Borealis-strategien. Selskapet er aktivt engasjert i arbeidet med å gjøre noe med plast i havet, spesielt gjennom sitt prosjekt STOP (Stop Ocean Plastics).

Volvos hybride SUV er et godt eksempel på hvordan man kan få til forandringer gjennom samarbeid i hele verdikjeden og blant industripartnere og interessenter.

Målene til Volvo Cars er at fremtidens biler skal ha minst 25 prosent av delene i bærekraftige materialer.

Lovgivningen i EU, i dette tilfellet direktivet om hva som skal skje med et kjøretøy når det skal skrotes, har bidratt til å oppnå høyere priser på gjenbruksmaterialer og selvfølgelig også ført til økt gjenvinning av materialer fra utrangerte biler. Likevel er bilprodusentene opptatt av å finne også flere måter til å redusere det generelle miljøavtrykket i bilmodellene.

Polyolefinbaserte applikasjoner til bilindustrien har lenge vært levedyktige alternativer til materialer som aluminium og konkurrerer også med konvensjonelle, tekniske plaster. Dette fordi vekten er liten og ytelsene gode. Men dette kan, ifølge Borealis, ytterligere forbedres hva gjelder bærekraft ved å benytte regranulat fra bl.a. husholdningene også i high-end markedet, som biler er en del av.

Borealis innledet allerede i 2014 et program og en portefølje av PP-kompounds som inkluderte resyklat og som var beregnet for bl.a. bilindustrien. Porteføljen for varemerket PCR Daplen ble lansert for å møte etterspørselen fra industrien om trygge, lett tilgjengelige og høyverdige gjenvunnede materialer med lavere miljøpåvirkning. Viktig her er at ytelsen og kostnadseffektiviteten til PCR-kvalitetene kan være den samme som for jomfruelige materialer.

PCR Daplen-kvalitetene har, fortsatt ifølge Borealis, potensial for bruk i en lang rekke innvendige og utvendige bildeler, inkludert til bruk under panseret.

Samarbeidet med Volvo og hele verdikjeden har allerede utviklet og skal utvikle nye applikasjoner for bruk i bilindustrien.

I den spesialbygde SUV’en, Volvo XC60 T8 plug-in hybrid, er 170 komponenter som vanligvis er laget av konvensjonell plast, erstattet med plast der resirkulerte materialekvivalenter inngår. Bl.a. er to Daplen-kvaliteter, begge med 25 prosent PCR, benyttet i deler som dekselet rundt vifteremmen, for deksler til sikkerhetsbelter, til øvre D-stolpe, en struktur ved bakrutevinduet, lokket til varseltrekanten mm.

Volvo har alltid vært en forkjemper for nye funksjoner i bilkonstruksjonene. Her har sikkerhetsdetaljer vært et kjent varemerke. Nå er det gjenvunnet plast i bilene som engasjerer. Og Borealis er tydeligvis en partner som er ivrig etter å finne nye muligheter for bruk av plastmaterialer – også slike som er gjenvunnet – til bruk i morgendagens bil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078