Undersøkelse viser uro i kompositt-bransjen
Det er en omfattende undesøkelse gjennomført av Composites Germany, som viser at det er en del uro i komposittbransjen. Composites Germany har spurt sine medlemmer, og svarene fra de fire største paraplyorganisasjonene viser en viss uro. Det skriver plastnet.se.
På spørsmålet om hvordan medlemmene ser på den globale handelssituasjonen, så anser 88 prosent av de som har svart at situasjonen er positiv, eller til og med svært positiv. Sett fra tysk handels ståsted så anses dette som mye mer kritisk sammenliknet med da undersøkelsen ble gjennomført for seks måneder siden. Da var det tilsvarende positiv-svaret på 79 prosent. Et annet interessant spørsmål man stilte handlet om selskapenes framtidige forventninger på handelssituasjonen generelt og utviklingen i selskapene spesielt. Hvor mange av selskapene som har svart på undersøkelsen, kommer ikke fram, men av de som svarer er forventningene generelt sett fortsatt positive. Men det merkes likevel en økt frykt for hva som kan komme.
Da den forrige undersøkelsen ble gjennomført for seks måneder siden, svarte mer enn 30 prosent av selskapene at deres egen forretningsvirksomhet ville bli bedre både globalt, nasjonalt og på europeisk nivå. I den siste undersøkelsen var dette tallet betydelig lavere, skriver Composites Germany.
Videre viser svarene fra undersøkelsen at 7 prosent av respondentene mente at de ikke måtte komme til å foreta personalnedbemanninger. Hele 43 prosent svarte at de tror de kommer til å ansette flere. Respondentene tror fortsatt at bil- og luftfarts-industriene vil være toneangivende i framtiden, og vil stimulere til økt vekst.
Men også infrastruktur, konstruksjon og maskinteknikk ble pekt ut som viktige sektorer. Videre tror selskapene at kullfiberforsterket plast (CRP) fortsatt vil være ledende materiale, og at Asia fortsatt vil den dominerende regionen når det gjelder forventet økt vekst.
Spørsmålene i undersøkelsen ble stilt til medlemmene i Composites Germanys organisasjoner. Disse er AVK, CCeV, CFK-Valley, VDMA Working Group og Hybryd Lightweight Construction Technologies.