Nestlé med handlingsplan for å redusere plastavfall
Nå presenterer selskapet sin bredere visjon for en avfallsfri fremtid, og annonserer en rekke konkrete tiltak for å følge opp forpliktelsen fra april i fjor.
I løpet av de første månedene av 2019 vil man se sjokolademelken Nesquik i ny papiremballasje, og fra februar vil Nestlé starte utfasingen av plastsugerør fra produktene sine – ved å benytte alternative materialer som papir, samt innovative designløsninger for å redusere avfall. Her i Norge har kaffesystemet NESCAFÉ Dolce Gusto nå inngått et partnerskap med resirkuleringsselskapet TerraCycle. Sammen etablerer de det første resirkuleringsprogrammet for kaffekapslene.
– Den brede tilnærmingen og handlingsplanen bygger opp om forpliktelsen vi har inngått for å bidra til å løse plastproblemet. Nestlé er dedikert til resirkulering der hvor det er mulig, men vet samtidig at 100 prosent resirkulerbarhet ikke er nok for å løse krisen knyttet til plastavfall. Vi må gjøre mer, og er dedikert til å se på alle mulige løsninger – gjerne i kombinasjon med hverandre. Nestlé har tro på resirkulerbart og komposterbart papirbasert materiale og bio-baserte plaster, særlig der hvor infrastruktur for resirkulering ikke eksisterer. Samarbeid er avgjørende, og derfor engasjerer vi også forbrukere, forretningspartnere og alle kollegene våre, sier Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé, og legger til:
– Du kan regne med at vi skal være ledende på dette feltet!
Skal man bekjempe plastavfall kreves en helhetlig og strukturert innsats, og en konkret handlingsplan. Derfor annonserer Nestlé nå håndfaste skritt for å utvikle alternative materiale, forme en avfallsfri fremtid og drive frem adferdsendring.
Her i Norden har et omfattende emballasjeprosjekt allerede blitt startet opp:
– Første skritt er å sikre at alle lokalt produserte varer lever opp til vår globale forpliktelse; reduser, gjenbruk og resirkuler. Vi har kartlagt alle de fire fabrikkene vi har i Norden. Det vi ser er at vi allerede benytter 100 prosent resirkulerbare materialer i store deler av porteføljen, og resirkulerte materialer der det er mulig. Samtidig ser vi områder der vi kan bli bedre, og prosjekter settes derfor i gang i løpet av 2019 og fremover. Dette initiativet er definitivt viktig på tvers av hele verdikjeden, sier Cathrine Suter Ossborn, Nordisk kommunikasjonssjef.
I desember 2018 annonserte Nestlé at selskapet skal opprette et forskningsinstitutt for emballasje, for å evaluere og utvikle bærekraftige emballasjematerialer, både internt og i samarbeid med partnere.
Mellom 2020 og 2025 vil Nestlé globalt fase ut all plast som ikke er resirkulerbar eller som er krevende å resirkulere. Samtidig skal det rulles ut alternative emballasjematerialer og etableres partnerskap med med spesialister på området:
- Nestlé begynner utrulling av papiremballasje for den nye Yes! «snack bar’en» i siste halvdel av 2019. Produktet er ikke ennå tilgjengelig i Norge.
- Utrulling av plastfri emballasje på Smarties begynner også i 2019.
- Resirkulering krever infrastruktur, som dessverre ikke alltid eksisterer. Nestlé Institute of Packaging Sciences ser derfor blant annet på nye papirbaserte materialer og bionedbrytbare plaster som også er resirkulerbare. Dette kan bli verdifulle alternativer der hvor nødvendig infrastruktur ikke ennå eksisterer.
- Nestlé samarbeider også med eksterne partnere. Blant annet har vi etablert et partnerskap med Danimer Scientific for å utvikle en marin bio-nedbrytbar og resirkulerbar vannflaske.
Plastavfall i havet utgjør en særlig stor trussel i Indonesia og andre land i Sørøst-Asia. Nestlé har derfor, som det første matselskapet inngått et partnerskap med Project STOP, som ble lansert i Indonesia i 2017. Dette er et ledende initiativ med mål om å stoppe at plastavfall ender i havet. Project STOP skaper bærekraftige, sirkulære og kostnadseffektive systemer som fanger opp så mye av verdien fra avfallet som mulig. Det støtter også mange lokale initiativer og søppelplukkere langs Indonesias kyst.
- I løpet av de neste månedene vil vi benytte kunnskap fra dette prosjektet i andre land vi er til stede, for å nå målet om å bli «plastnøytrale». Å møte utfordringen knyttet til plastavfall og jobbe mot null negative miljøpåvirkning fra virksomheten vår er en sentral del av Nestlés mål om å skape verdier både for aksjonærer og samfunnet. I tiden fremover vil vi jobbe dedikert for å bekjempe plastavfall og rapportere på fremdriften, avslutter Mark Schneider.
Kilde: Pressemelding fra Nestle