23948sdkhjf

Duplo fyller 50 år

I disse dager er det nøyaktig 50 år siden Lego presenterte sin store kloss til små hender: Duplo-klossen.

Eller rettere sagt: Det var 29. januar at Lego-konsernet kunne feire Duplo-klossens 50-årsjubileum. Duplo kommer fra ordet «duplex», som betyr «dobbelt» på latin. Det var derfor ikke tilfeldig at Lego-konsernet kalte nyvininningen i 1969 for Duplo. Fordi Lego Duplo er nemlig dobbelt så stor som den klassiske Lego-klossen.

Men klossen var faktisk ikke så lett å designe, selv om man kanskje tror det. Det var nemlig ikke så lett å finne denne 2:1-skala-løsningen. Lego forsøkte både med 4:1 og 3:1-skala, før Godtfred Kirk Christiansen i 1968 fant på ideen å uthule knoppene på Lego Duplo. Kirk Christiansen var annen generasjon Lego Group-eier.

Dette betød at de kunne kombineres med klassiske LEGO-klosser og dermed danne grunnlag for sikre og mer aldersmessige LEGO-bygningserfaringer for de yngste barna.

Det skulle imidlertid gå noen år før tredje generasjon Kirk Kristiansen – nemlig Kjeld – på slutten av 1970-tallet bestemte å fokusere på Lego Duplo som et eget brand da den velkjente røde Duplo-kaninen fikk sin plass som symbol på Duplo-pakkene.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078