23948sdkhjf

Hele verdikjeden er på plass for Plastteknik Nordic

Energi, nyskapende tenkning og en sterk nordisk karakter er tre sterke nøkkelord som messearrangøren fremhever.

8. og 9. mai er det tid for Plastteknik Nordic på Malmömässan. Det er 10 års jubileum, og det vil bli lagt merke til.

Charlotta Nordenfelt er prosjektleder for Plastteknik Nordic 2019. Hun ser frem med spenning for å imøtekomme besøkende til utstillingen, utstillere og forelesere til Malmö messen 8. og 9. mai.

I år håper utstillingsarrangøren Easyfairs å tiltrekke seg et bredere og større publikum. Mer enn 155 utstillere vil være på plass. De fleste utstillere kommer fra Sverige, men over 20 prosent av selskapene kommer fra Danmark, en håndfull fra Norge og noen fra Tyskland.

- De innspill vi har fått fra bransjen er at man syns messen er god, men at det er viktig å fortsette å utvikle markedet. Gjennom årene har enkelte kategorier av besøkende vært underrepresentert, men dette vil vi prøve å endre i år, sier Charlotta Nordenfelt.

Prosjektteamet har sett tilbake for å danne en ide om hvordan messen har utviklet seg og endret seg siden starten. Til hjelp har laget hatt et rådgivende styre. 14 personer i form av representanter fra plast- og gummiindustrien i Norden, representanter fra råmaterial-, maskiner-, bioplast- og plastindustrien.

- Vi har diskutert industriutfordringer og hvordan messen må utvikles for å bli enda bedre for næringen. Det overordnede bildet har vært at du vil inkludere hele verdikjeden på messen, som vi skal gjøre i år, sier hun.

Når messen går av, vil fordelingen mellom utstillerne være ca 1/3 materialdistributører, 1/3 maskindistributører og resten av plastbehandlingsselskap.

Målet i år er å øke antall besøkende fra OEM og merkeeiere. Plastforums svenske søsterside har vært i kontakt med en rekke personer som alle har vist interesse for å komme som besøkende.

Seminarprogrammet er også utformet på en slik måte at det appellerer til messenes nye besøksgrupper. Representanter fra flere store merkevareeiere vil være på scenen som foredragsholdere, for eksempel Volvo Cars, Stora Enso, Ikea og andre.

Prosjektgruppen for Volvo Plastics Ambition vil være på plass med ansatte og med sin spesialbygde versjon av XC60 T8 plug-in hybrid SUV, som inneholder 20 vekt% resirkulert polymer. I sin stand vil Volvo Cars også ha en skjerm hvor de viser alle 170 komponenter som har blitt erstattet med komponenter som inneholder resirkulert plastmateriale.

Nytt for dette året er at det rettferdige gulvet har en «Startup Arena». For tiden har fem selskaper booket seg hit. I tillegg til deres stand vil selskapene, under ledelse av en moderator, "pitche" deres forretningskonsept på scenen.

En annen ny funksjon er Kompetansetorget, med plass til seks spillere, som jobber med ulike ferdighetsleveranser i bransjen. I år vil messen for første gang også invitere studenter med spesialisering i plast, til messen. Tidligere år har denne gruppen ikke blitt invitert. Nå er det en endring i dette, og næringen tilbys muligheten til å møte de som utgjør den fremtidige arbeidsstyrken.

Messen tilbyr som vanlig et pakket seminarprogram. I tillegg vil to panel diskusjoner bli avholdt. Under messens første dag er temaet "Overgang til bærekraftig plast". I panelet er debatt fra GPS, Spif, Lunds Universitet, Sysav og Perstorp. Og på messens andre og siste dag vil representanter fra de nordiske plastforeningene ha en paneldiskusjon.

- Vi håper at alle, utstillere, besøkende og foredragsholdere vil føle at dette er en nordisk messe. Målet er å samle den nordiske plastindustrien. Og selvfølgelig vil bransjeminglingen også være litt ekstra festlig i år når vi er 10 år, avslutter Charlotta Nordenfelt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079