K 2019: Kompound for spesialbruk
Lanxess har produsert et svart pigment, Bayferrox 303 T, som reflekterer 20 prosent mer av solens nærinfrarøde stråling (NIR) enn konvensjonelle produkter.
Bruken av Bayferrox 303 T svart pigment kan også forlenge levetiden til en plastkomponent fordi den termiske nedbrytningen i en polymermatrise reduseres på grunn av en lavere varmeopptak.
Oransjefargede kompound for høyspentkomponenter i elektriske kjøretøy er også tilgjengelige. Å bruke fargen oransje for å identifisere plast-omhyllede komponenter begynner å bli veletablert i elektriske kjøretøyer, men det er en utfordring å utvikle oransje kompound som viser høy fargestabilitet på lang sikt.
Lanxess har lykkes med dette og tilbyr et bredt spekter av oransje polyamid og polybuten-tereftalatforbindelse (PBT) for denne typen høyspenningsapplikasjoner. Produktene som vises er farget i samsvar med RAL 2003 (Lanxess fargekode 200849).
En annen fargevariant vil bli introdusert innen kort tid. Forbindelsen vil være tilgjengelig både i en standardformulering og med termisk stabilisering, noe som vil bidra til forbedret fargestabilitet når komponenten blir utsatt for varme.
Kontinuerlige fiberforsterkede kompositter som Tepex, blir i økende grad brukt til kjøretøysdesign da materialet er omtrent 45 prosent lettere enn en sammenlignbar metallstruktur.
Et nylig eksempel der materialet brukes er baksetene i nye Audi A8. Denne sedanen har to elektrisk justerbare individuelle bakseter, hvis skjell er utviklet av Faurecia Automotive Seating, produsert gjennom en hybrid støpeprosess ved bruk av PA6-baserte Tepex Dynalit 102-RG600.
Materialet kan også fås som kontinuerlige fiberforsterkede termoplastiske komposittplater, for fremstilling av store, meget integrerte strukturelle komponenter i kjøretøy.
Hall 6, Stand C76-78