Bytter til resirkulerte plastflasker og fjerner plastemballasje
I dag kunngjør Dove nye tiltak som et ledd i arbeidet med å nå målsettingen om å redusere plastavfall innen 2025.
Dove bytter til 100 prosent resirkulerte plastflasker og fjerner plasten rundt såpestykket «Beauty Bar». Tilsammen reduserer dette bruken av ny plast med mer enn 20 500 tonn i året.
Dove er en av verdens største merker innenfor skjønnhet. Tidligere denne måneden ble det kjent at Unilever vil halvere bruken av ny plast ved å redusere sitt samlede forbruk av plastemballasje med mer enn 100 000 tonn og øke bruken av resirkulert plast innen 2025.
I tillegg skal selskapet være med på å samle og behandle mer plastemballasje enn de selger. Doves tiltak vil fremskynde innsatsen til skjønnhetsindustrien, og deres håndtering av plastavfall. Tiltakene fra Dove er blant de mest omfattende i skjønnhetsindustrien, og vil ha stor påvirkning. Tiltakene er:
- Plastfri emballasje på Doves mest kjente produkt Dove Beauty Bar
- Lansering av plastflasker som består av 100% resirkulert plast til en rekke produkter
- Et prøveprosjekt med en ny deodorant som kan fylles opp når den går tom.
Til sammen vil tiltakene redusere bruken av ny plast med mer enn 20 500 tonn i året. Dette tilsvarer at man når rundt jorden 2.7 ganger når man setter plastflasker på rekke[1].
Tiltak som nytter
Plastavfall er en av de største utfordringene hva gjelder miljø og helse. Stefan Lagerqvist er nordisk markedssjef for Unilever Home, Beauty and Personal Care. Han sier at de nye tiltakene tar Unilever et skritt nærmere målet om å bli en 100 prosent bærekraftig og klimapositiv organisasjon.
- Det vi nå gjør med Dove vil redusere bruken av ny plast med mer enn 20 500 tonn i året. Dette er en del av Unilevers globale strategi. Innen 2025 skal all plastemballasje være gjenbrukbar, resirkulerbar eller komposterbar, sier Lagerqvist.
Miljøtiltak som har smitteeffekt
Plastavfall er en av våre største miljøutfordringer. Til tross for økt oppmerksomhet rundt plast og miljø vokser plastberget i havet. I følge Arve Martinsen fra Grønt Punkt Norge kan ressursene utnyttes mye bedre.
- Det er først når de store aktørene gjør endringer at verden går fremover. Unilevers mål om å fjerne 100 000 tonn emballasje innen 2025 er et fantastisk bidrag. Vi er glade for at Dove og Unilever tar i bruk resirkulert plast og kutter bruken av plast i emballasje. Det er også veldig positivt å se at Dove jobber med å utvikle produkter som er mer bærekraftig. Vi vet at slike tiltak har en smitteeffekt, sier Martinsen.
"NO|BETTER|LESS PLASTIC"
Dove er et av verdens største merker innenfor sin kategori. Med dagens kunngjøring, baner Dove og Unilever vei for flere bransjer.
Unilever bruker rammeverket «Less, Better, No» i arbeidet med plastemballasje på tvers av merkevarer. Til sammen bidrar denne innsatsen til at Unilever legger fra seg et betydelig mindre miljøavtrykk. Den multinasjonale giganten skal bruke mindre plast der det finnes alternativ emballasje. Unilever er også forpliktet til å investere i alternativer til ny plast. Dette har blant annet ført til utvikling av teknologi som gjør det mulig å sortere og gjenbruke sort plast. I tillegg jobber Unilever med å lage produkter som er gjenbrukbare og som kan fylles opp igjen.
[1]Antall flasker med ny plast som Dove vil spare regnes ut på bakgrunn av 16 FL.OZ / 473 ml flasker