Svakere resultat fra Hexagon
Et resultat på 5,4 millioner kroner mot 42,5 millioner i samme periode før, er ikke hva Hexagon Composites hadde sett for seg ved utgangen av 2019.
Hexagon Composites la i forrige uke fram sine tall for fjerde kvartal 2019. Tallene viser at resultatet ble svakere for produsenten og leverandøren. Resultatet før skatt i fjerde kvartal i fjor ble på 5,4 millioner kroner mot et tilsvarende tall på 42,5 millioner kroner samme kvartal i 2018.
Driftsresultatet ble 36,5 millioner kroner i kvartalet (19,2), av driftsinntekter på 942 millioner kroner (426,8). Ebitda utgjorde 99,1 millioner kroner i kvartalet (55,2).
2019-tallene er inkludert Agility Fuel Solutions som ble konsolidert i regnskapet etter oppkjøpet 4. januar 2019, opplyses det.
Videre skriver Hexagon at de fortsatt venter store investeringer som er gjort innen Hexagon Purus. Dette er ventet å påvirke lønnsomheten på både og kort og mellomlang sikt.
Videre skriver selskapet at den langsiktige avtalen med UPS sikrer vekst i Agility Medium-Duty-virksomheten. Refuse Truck-volumer i første kvartal er ventet å være på linje med fjerde kvartal 2019.
Transit Bus-segmentet forblir sterkt, spesielt i Europa, hvor strengere EU-reguleringer driver etterspørselen for lav- og nullutslippsløsninger, heter det.
Hexagon Composites venter en betydelig, men midlertidig, nedbremsing i det europeiske CNG light-duty-markedet over de neste to kvartalene på grunn av Volkswagens relokalisering av CNG-bilmonteringlinje fra Zwichau til Wolfsburg i Tyskland.
Etterspørselen etter selskapets Mobile Pipeline-produkter er drevet av en konvertering fra petroleumdrivstoff til renere CNG og RNG. Det er ventet å bidra med økende etterspørsel og en mer diversifisert kundemiks for Hexagons Mobile Pipeline, heter det.
Avslutningsvis skriver selskapet at Hexagon Ragasco fortsetter å øke sine posisjoner i Asia og Midtøsten, som er ventet å balansere en fortsatt relativt svak europeisk etterspørsel.