Fjerner plastvinduer
Q-meieriene fjerne plastvinduet på melkekartongene for å få mindre plastavfall.
Intensjonen med plastvinduene på melkekartongene til Q-meieriet har vært at forbrukerne kan se hvor mye melk som er igjen i kartongen. Men nå sier forbrukerne stopp. De ønsker ikke dette plastvinduet.
Derfor kutter Q-meieriet ut plastvinduet.
– Jeg tror folk blir mer og mer bevisste på valgene sine, og det blir et krav at man har et klimaregnskap, sier Kristine Aasheim, administrerende direktør i Kavli Norge til NRK.
Det er Kavli som eier Q-meieriene.
I en pressemelding utdyper Q-sjefen:
– Forbrukerne krever at vi gjør alt vi kan for å kutte utslipp. Samtidig vet vi at mange synes målevinduet er genialt og bruker det aktivt i hverdagen. Det er en balansekunst der vi må veie ulike hensyn opp mot hverandre, sier Bent Myrdahl.
– Vi har fått spørsmål om alle våre produkter, og det går mye på plast, fortsetter han.
Bærekraft og klimatiltak har blitt stadig viktigere for næringslivet, sier NHO Rogaland til kanalen.
For Q-meieriene vil fjerningen av plastvinduene og andre plasttiltak kutte betydelige mengder med plast.
– Det er et krav fra forbrukerne våre som vi synes er legitimt, og vi tar sjansen på å gjøre det, sier Myrdahl til NRK, og opplyser at de reduserer bruken av plast med 300 tonn framover.