23948sdkhjf

Dystre utsikter for bilindustriens underleverandører

En spørreundersøkelse som er gjort blant Europas underleverandører til bilbransjen i forbindelse med koronakrisen, viser at næringens syn på situasjonen er blitt sterkt forverret.

Det skriver plastnet.se.

European Association of Automotive (CLEPA), som representerer mer enn 3 000 underleverandører til bilindustrien, har mellom den 27. og 30. april undersøkt hvordan det står til blant sine medlemmer. Resultatet viser dystre tall.

Mer enn 90 prosent av underleverandørene forventer en nedgang på 20 prosent i inntektene 2020, og mer enn halvparten av de som svarte forventer å tape før skatt.

Også en innhenting av de tapte inntektene synes å være lenger unna enn tidligere. Tre av fire selskapet frykter at det kommer til å ta mer enn ett år å hente seg inn igjen etter koronakrisen. En tredel svarte at de dessuten regner med at det kan ta mellom to og tre år før man har han hentet seg inn igjen.

For å håndtere krisen planlegger 84 prosent å minske investeringene og 78 prosent planlegger å få færre ansatte. Halvparten av de spurte har også planer å tilpasse sine investeringer og sin arbeidskraft allerede på kort sikt. Resten antar at slike tiltak kan komme til å bli nødvendige de nærmeste seks til 12 månedene.

Så langt under koronakrisen har mer enn 1,1 millioner europeere som er ansatt i bilbransjen blitt påvirket som følge av at fabrikker har stengt.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08