23948sdkhjf

Bilen som endrer størrelse når du kjører

Det høres helt merkelig ut, men kan faktisk bli en realitet. Det er det polske selskapet Triggos nye elbil som kan endre størrelse når du er ute og kjører.

Tenk deg at du kommer ut for en fullstendig trafikk-kort på vei hjem fra jobben. Hadde det da ikke vært fint om bilen kunne endre størrelse sånn at du kunne kjøre mellom de andre bilene akkurat som en motorsykkel?

Det er plastnet.se som skriver om det polske selskapet Triggo bak den nye elbilen – en bil som ifølge selskapet kan endre og forenkle storbylivet vesentlig.

Den lille bilen kan nemlig endre størrelse under fart. Når man kjører på landeveien kan ha den maksfart på 90 km/t. Da vil man selvsagt ha behov for litt ekstra stabilitet og da justeres hjulbredden til det maksimale med 148 cm bredde. Når man noe senere skal småkjøre i storyben for å parkere eller manøvrere på mindre flater, kan bilen krympe til en bredd på bare 86 cm. Med denne bredden kan bilen kjøre i opptil 25 km/t, og svingradiusen er på bare 3,5 meter.

Bilen ser liten ut, men den rommer tross alt to personer – en fører og en passasjer. Den er 2,6 meter lang og veier 400 kilo pluss det utbyttbare batteriget på 8 kWh, som veier 130 kilo.

Bilen, som heter Lille Triggo, har et førerhus som er dekket med helglass, og i stedet for et ratt har føreren et styre. Bilen vil bli kategorisert i L7e-kategorien, og er derfor ikke en bil i ordets rette forstand. L7e-framkomstmidler for persontransport får veie maksimalt 450 kilo eksklusiv batteri og passasjer. Kategorien innebærer også at framkomstmiddelet har en effekt på maksimalt 15 kW.

Plastnet.se skriver at dette er en bil for framtiden.Den har dessuten en skjult funksjon: Et digitalt ”drive-by-wire-styringssystem”. Ifølge Triggo kan bilene allerede kjøre i konvoier.

Denne egenskapen, muligheten til digital styring, i kombinasjon med det utbyttbare batteriet gjør at modellen er ekstra tilpasset framtidens mobilitetstjenester, som for eksempel som robot-drosje.

Både i Europa och verden for øvrig ser vi en økende interesse og et økende salg av elbiler som er miljøvennlige. Dette i kombinasjon med Triggos konkurransefordeler gir oss store forhåpninger for framgangen med projektet, sier Rafał Budweil, som er styreleder og gründer av Triggo til Electrive.

Produksjonen regnes med å komme igang i løpet av 2021.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094