23948sdkhjf

Kabelleggingsskip kommer til Norge for ferdigstillelse

Kabelleggingsfartøyet “Leonardo Da Vinci” vil ankomme Brattvåg og Vard-verftet i løpet av sommeren. Da vil skipet ha vært på en måneds lang reise fra det norske selskapets verft i Romania. I Brattvåg skal fartøyet ferdigstilles.

«Leonardo Da Vinci» er Prysmians nye flaggskip. Kabelleggingsfartøyet, som er 170 meter langt, har vært bygget ved det romanske verftet Tulcea, og skal nå fraktes til Vards verft i Brattvåg for ferdigstillelse.

«Leondardo Da Vinci” vil bruke om lag en måned på ferden til Norge, og skipet skal seile langs Donau via Middelhavet langs Portugals, Spanias og Frankrikes kyst på sin ferd til Brattvåg. Her skal skipet ferdigstilles med blant annet montering av diverse utstyr.

- Konstruksjonen på fartøyet er svært avansert, da alle fem blokkene har blitt tilpasset fra akter til baug, mens allerede fire av dem er påsveiset og vi nå begynner arbeidet med å montere superstrukturer, sier Dario Brivio. Han er prosjektleder for Prymians nye prestisjeskip.

Han legger til at arbeidet med fartøyet går etter planen med ferdigstillelse av flere viktige elementer ved Vards verft i Tulcea, som for eksempel stålkutting, skroglegging og installering av hovedmotorene. Skroget skal gjøres ferdig I løpet av sommeren 2020. Etter at skipet blir ferdigstilt Vard-verftet i Brattvåg, skal skipet gjennom en måneds prøvenavigasjon før det settes i drift en gang i andre kvartal 2021.

Brivio sier at installeringen av kapstanen, som er designet, produsert og levert av Prysmian selv til verftet i Romania, var en de største utfordringene. Det var tilfellet for motorproduksjonen og produksjonen av sidepropellene (thrusterne).

Prysmian har også vært ansvarlig for alt utstyr for legging av kabler. Alt dette tunge og store utstyret vil bli satt på plass på skipet ved Vards verft i Brattvåg.

Skipet, som ble bestilt i april 2018, skal etter planen være i full operasjon i andre kvartal 2021. “Leondardo Da Vinci” er 170 meter langt, og kan legge kabler på opptil 3000 meters dyp. Skipet er utstyrt med noe av det mest teknisk avanserte utstyret man kan finne på et moderne kabelleggingskip.

Kilde: offshore-energy.biz

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078