Pepsi vil kutte bruk av jomfruelig plast innen 2023
PepsiCo, som er en av verdens største drikkevareprodusenter, har planer om å eliminere all bruk av jomfruelig plast i Pepsi-flasker på EU-markedet i løpet av 2022.
Det skriver selskapet i en pressemelding.
Selskapet antar at en overgang til 100 prosent rPET-flasker vil ta bort over 70.000 tonn jomfruelig plast hvert år, og dermed minske CO2-utslippene med om lag 40 prosent.
Selskapet vil pakke alle drikkevarer under dette varemerket i rPET fra utsortert husholdningsplast (post consumer). PepsiCo vil også fortsette satsingen på refillsystemer som SodaStream. PepsiCO er allerede godt i gang med plastreduksjon i flere EU-land, blant annet i Tyskland, Polen, Romania, Hellas og Spania.
I andre land – som Storbritannia og Luxemburg går engasjementet lenger enn PepsiCO-merket alene, og her inkluderes alle drikker – som 7Up, Mountain Dew og Lipton Ice Tea – i arbeidet med å kutte plast.