Kari Traa går for Plastløftet
Kari Traa vil at flere i sportsbransjen skal ta Plastløftet.
Plastløftet er bedriftenes løfte til planeten. Nå skriver Sportsbransjen.no at Active Brands – Kari Traas morselskap – har tatt Plastløftet, og oppfordrer andre bedrifter i sportsbransjen til å gjøre det samme.
– Det var helt naturlig for oss å ta Plastløftet gjennom Grønt Punkt Norge. Bedrifter må ta ansvar for de negative konsekvensene plast har skapt for miljøet vårt og vi i Active Brands ønsker å bidra til vesentlig mindre bruk av plast og sørge for at emballasjen vår kan gjenvinnes, sier Kari Traa, medeier i Active Brands til sportsbransjens nettsted.
Mye av de 100.000 tonn med plastemballasje som forbrukes i norske hjem årlig, er tilknyttet sportsbransjen. Grønt Punkt, som er initiativtaker til Plastløftet, håper at flere innen sport og fritid vil forplikte seg til å sette seg mål knyttet til plastemballasje-forbruk.
Flere har vist interesse for Plastløftet, men foreløpig er det bare Active Brands og Stormberg som har realisert dette. Tufte er en annen aktør i norsk sportsbransje som har vist interesse.
Det er altså Grønt Punkt Norge som startet Plastløftet. Målet er å øke bruken av resirkulert plast, kutte unødvendig bruk av plast og designe emballasje for gjenvinning. Mange bransjer har engasjert seg i Plastløftet, men altså kun en fra sportsbransjen. , sier kommunikasjonsansvarlig næringsliv Arve Martinsen i Grønt Punkt Norge.
– Vi vet at det er flere bedrifter i sportsbransjen som er opptatt av bærekraft og som jobber for å bli sirkulære. Derfor utfordrer vi dem til å sette seg helt konkrete mål som forplikter gjennom Plastløftet, kommunikasjonsansvarlig for næringsliv i Grønt Punkt Norge, Arve Martinsen til Sportsbransjen.
Kari Traa mener at Plastløftet gir innblikk i hvordan andre bedrifter tenker og ved at man kan dele kunnskap og erfaring kan man finne de miljøvennlige løsningene raskere.
– Vår målgruppe tilhører en generasjon som er veldig interessert i dette, og vi tror at en innsats på dette området også vil slå positivt ut rent kommersielt, sier Traa videre, og oppfordrer andre i sportsbransjen til å ta del i Plastløftet.
Dette er Plastløftet
Et løfte som skal bidra til en mer sirkulær plastøkonomi. Plastløftet skal hjelpe norske bedrifter til å nå EU sine nye mål for 2025/2030 Alle som tar løftet forplikter seg til å: Øke bruken av resirkulert plast i egen emballasje Kutte unødvendig bruk av plast Designe for gjenvinning