Rekord-regnskap for Lego
Ifølge Lego har salget vært best i Asia – særlig i Kina - samt i Nord- og Sør-Amerika og Vest-Europa.
Blant produktene nevner Lego blant annet Lego City, Lego Technic og Lego Star Wars som bestselgere.
Lego-klossen er tidløs
Hos Lego er administrerende direktør Niels B. Christiansen fornøyd med utviklingen det seneste året.
- Vi er svært godt fornøyd med resultatene. De viser at Lego-klossene er tidløse, og at læring gjennom lek er relevant, sier Niels B. Christiansen i en kommentar til regnskapet.
Ifølge Lego selv har man i løpet av 2020 oppnådd en høyere markedsandel i sine 12 største markeder. Det vil si at Lego har solgt mer enn konkurrentene.
Framgangen det seneste året skal ifølge Lego ses i lys av at virksomheten gjennom de seneste årene har investert i å stå bedre digitalt, så flere forbrukere velger å kjøpe leker på nettet.
Sterkt onlinesalg
Lego oppgir ikke fordelingen mellom salg i fysiske butikker og onlinesalg, men forteller at antallet besøkende på Lego.com er doblet i løpet av 2020.
I fjor ble det åpnet 134 nye Lego-butikker i verden - de fleste i Kina.
Totalt er det 678 Lego-butikker i verden, hvorav 250 er i Kina. I 2021 planlegger Lego å åpne ytterligere 120 butikker.