Hatting kutter 18 tonn plast
Det skriver Hatting i en pressemelding.
Samtidig tar Norges største leverandør av fryste bakevarer Plastløftet sammen med Grønt Punkt Norge.
Den minimale justeringen på 0.005 millimeter i plastfolietykkelse reduserer plastforbruket med nesten 18 tonn.
– Justeringen kan virke ubetydelig, men siden vi selger millioner av poser hvert år, betyr det at vi bruker vesentlig mindre folie. Dette tilsvarer faktisk så mye plast at det ville dekket 65 fotballbaner, sier markedssjef i Hatting, Elin Renbjør i pressemeldingen.
Plastemballasje er nødvendig for å sikre trygge og holdbare produkter. Totalt bruker Hatting rundt 230 tonn plastemballasje hvert år, men jobber kontinuerlig for å unngå unødvendig bruk og finne mer miljøvennlige løsninger.
– Vi jobber med bærekraft i hele verdikjeden og har siden 2018 gjort en rekke tiltak for å redusere bruken av plast. Posene i Grovbakst-serien er blant annet gjort lavere for å begrense luft i posen. Samtidig har vi optimalisert pose- og kartongstørrelser for best å kunne utnytte plassen på lastebilene. Slik reduserer vi også CO2-utslipp, sier Renbjør videre i meldingen.
Allerede i 2019 tok Hatting et initiativ til å redusere plastforbruket. Da ble nemlig alle plastposene til pølse- og hamburgerbrødene som blir solgt gjennom REMA 1000 tynnere og mindre, og det ga en årlig plastbesparelse på 17 tonn.
– Grepene vi har tatt siden 2018 har redusert plastbruk til emballasje med 38 tonn. I tillegg har vi spart 25 tonn ved å erstatte strekkfolien rundt pallene med tynnere og mer elastisk film. På toppen av det hele har vi innført 100 prosent resirkulerbare poser slik at det er enkelt for kundene våre å bidra til en sirkulær plastøkonomi, sier Renbjør.
Alle bedrifter som avgir Plastløftet, forplikter seg til å sette mål om å redusere unødvendig bruk av plast, designe for gjenvinning og øke bruken av resirkulert materiale.
– Vi er stolte av å ha tatt Plastløftet i regi av Grønt Punkt Norge som drifter retursystemet for emballasje. Dette forplikter oss til å fortsette å ta miljøansvar og danner et bakteppe for arbeidet vi gjør for å begrense unødvendig bruk av plast, sier Aina Hagen, markeds- og innovasjonsdirektør i Lantmännen Unibake i pressemeldingen.